لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

جنتی: آرزوی آيت الله خمينی جنگ مستقيم با آمريکا بود


احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران
احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران
احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران گفته است که آيت الله خمينی، بينانگذار جمهوری اسلامی، آرزو داشت که ايران با آمريکا وارد جنگ مستقيم و رو در رو شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دبير شورای نگهبان ايران که شامگاه پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه در «مجمع نيروهای انقلاب اسلامی استان اصفهان» صحبت می کرد، گفته است:«اکنون آمريکائيان لعنتی و وزير خارجه بدذات اين کشور که يک روحيه اسرائيلی دارد تهديد می کنند و ملت ايران ذلت پذير نيستند.»

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در سوم بهمن ماه با اشاره به توافق هسته‌ای ژنو بين ايران و گروه ۱+۵ گفته بود، اگر جمهوری اسلامی اين توافق را کنار بگذارد «گزينه نظامی که در دسترس آمريکاست هم آماده است و آنچه که لازم باشد انجام خواهد شد.»

احمد جنتی در ادامه اظهارات خود با اشاره به دوران جنگ بين ايران و عراق گفته است:« امام (خمينی) از اينکه بايد با عراقيان جنگ کند ناراحت بود و می گفت ما چرا با عراق روبرو هستيم و آنها از مسلمانان هستند و آرزوی ايشان اين بود که مستقيم با آمريکا روبرو شويم تا با آنها جنگ کنيم.»

دبير شورای نگهبان اضافه کرده است:« در هر صورت اگر اين اتفاق بيفتد مگر مردم، سپاه و انقلاب بيکار نشسته و مگر می گذارند ديگر اسرائيلی باقی بماند.»

در همين حال، محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران نيز روز جمعه ۱۸ بهمن ماه از اظهارات مقامات آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران انتقاد کرده و خواستار واکنش وزارت امورخارجه ايران شده است.

محمد علی موحدی کرمانی در نمازجمعه اين هفته تهران گفته است:« متأسفانه اين آمريکا ول کن نيست، هم خود رئيس‌جمهور و هم وزير امور خارجه‌شان و هم خانم شرمن تهديد می‌کنند که گزينه نظامی روی ميز است. »

وی اضافه کرده است:«آنها از نجابت و روح آرام و متواضعانه دکتر ظريف وزير امور خارجه ما سوء استفاده کردند. هر چه ايشان ادب بيشتر در مذاکرات نشان داده است، آنها بی‌ادب‌تر شده‌اند.»

احتمالا اشاره محمدعلی موحدی کرمانی به اظهارات وندی شرمن، معاون وزير خارجه آمريکا، در روز سه‌شنبه در کنگره درخصوص سرمايه‌گذاری در ايران پيش از لغو تحريم‌ها است. خانم شرمن گفته بود، شرکت ها و کشورهایی که تحریم های ایران را نقض کنند، مجازات خواهند شد.

شماری از مقام های جمهوری اسلامی پيشتر به اظهارات جان کری در سوم بهمن ماه واکنش نشان داده بودند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در ششم بهمن ماه و در واکنش به اظهارات جان کری وزير خارجه آمريکا، «نبرد مستقيم با آمريکا» را «قوی‌ترين رويای مردان مومن و انقلابی در سراسر جهان» دانسته و افزوده‌‌ بود که «تهديدات شما برای اسلام انقلابی بهترين فرصت است.»

ايران و آمريکا،‌روسيه بريتانيا،‌فرانسه، بريتانيا، چين و آلمان، گروه ۱+۵، در مذاکرات ژنو به توافق شش ماهه برای حل مناقشه برنامه هسته ای اين کشور دست يافتند. اين توافق از روز سی ام ديماه سال جاری اجرايی شد. براساس توافق «برنامه اقدام مشترک»، ايران پذيرفت برخی فعاليت های هسته ای خود را محدود و متوقف کند و در مقابل تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی تصويب نشده و برخی از دارايی های ايران آزاد شود.

با اين حال شماری از مقام های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان عضو جبهه پایداری از رويکرد دولت حسن روحانی در مذاکرات هسته ای انتقاد کرده اند.

در همین زمینه، محمد تقی مصباح یزدی٬ پدر معنوی جبهه پایداری، به شدت به حسن روحانی رئیس جمهور ایران و توافق هسته‌ای ژنو حمله کرد.

وی در سخنرانی خود در «حسینیه امام خمینی» در قم ، تلویحا روحانی را دروغگو و قسی‌القلب دانست.
XS
SM
MD
LG