لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

استقبال ایران از طرح نظارت بر سلاح‌های شیمیایی سوریه


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که ایران مخالف به کار بردن سلاح شیمیایی است و اعلام کرده که منطقه باید عاری از سلاح‌های شیمیایی باشد
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که ایران مخالف به کار بردن سلاح شیمیایی است و اعلام کرده که منطقه باید عاری از سلاح‌های شیمیایی باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی از طرح مسکو مبنی بر نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه به منظور توقف حمله نظامی غرب به دمشق استقبال می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه افخم که روز سه‌شنبه، ۱۹ شهریور، در کنفرانسی خبری حضور یافته بود، تاکید کرد که این طرح اما باید شامل «سلاح‌های کشتار جمعی تروریست‌ها» نیز بشود.

مقامات ایران از گروه‌های شورشی مخالف بشار اسد که برای سرنگونی او تلاش می‌کنند، به عنوان «تروریست» نام می‌برند.

ایران همچنین در روزهایی که احتمال حمله نظامی ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی به سوریه می‌رود، بارها درباره عواقب این اقدام هشدار داده و رایزنی‌هایی را با روسیه به عنوان دیگر متحد اصلی دمشق انجام داده است.

مقامات روسیه روز دوشنبه، ۱۸ شهریور، اعلام کردند که به سوریه پیشنهاد داده‌اند سلاح‌های شیمیایی این کشور تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد و دمشق نیز آن را پذیرفته است، مشروط بر آن که چنین اقدامی از دخالت نظامی غرب در سوریه جلوگیری کند.

اکنون نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: «جمهوری اسلامی از ابتکار مسکو برای پایان دادن به بحران سوریه استقبال می‌کند و ما این ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی‌گری در منطقه می‌دانیم.»

به گفته خانم افخم، «ایران به عنوان کشوری که مخالف به کار بردن سلاح شیمیایی است» اعلام کرده که منطقه باید عاری از سلاح‌های شیمیایی باشد و از این رو نسبت به تملک «تروریست‌ها» بر «سلاح‌های کشتار جمعی» ابراز نگرانی می‌کند.

وی سپس تاکید کرد که طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه «باید به تروریست‌ها نیز تعمیم داده شود».

ایران در کنار سوریه می‌گوید که مخالفان بشار اسد عامل حمله شیمیایی روز ۳۱ مرداد در حومه دمشق هستند که به مرگ صدها نفر انجامید.

اما ایالات متحده و کشورهای غربی نظیر بریتانیا، فرانسه و آلمان تاکید می‌کنند که مستندات حکایت از دخالت حکومت سوریه در این حمله شیمیایی دارد.

استفاده از سلاح شیمیایی به گفته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، «خط قرمز» ایالات متحده در رابطه با بحران سوریه بوده و از این رو دولت باراک اوباما طرح حمله نظامی به سوریه را آماده اجرا کرده است.

با این حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد که اگر دمشق سلاح‌های شیمیایی خود را تا هفته آینده تحویل جامعه بین‌المللی دهد، احتمال صرف‌نظر آمریکا از حمله نظامی وجود دارد.
XS
SM
MD
LG