لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

وزارت خارجه ایران «زمان‌بندی ۲۰ ساله» برای لغو تحریم‌ها را تکذیب کرد


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ادعای یک نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعیین «زمان‌بندی ۲۰ ساله» برای لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.

وب‌سایت خبری تدبیر روز سه‌شنبه، ۲۲ بهمن، گفت‌وگویی را با خانم افخم منتشر کرده است که بیان می‌کند تعیین جدول زمانی برای لغو تحریم‌های ایران منوط به دور بعدی مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی است.

تکذیبیه این مقام وزارت امور خارجه ایران متوجه سخنان محمود نبویان، نماینده محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری، است که چندی پیش به نقل از عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، گفته بود «غربی‌ها به ما وعده داده‌اند که ۹۰ درصد تحریم‌های نفتی و بانکی باقی‌مانده را بعد از ۲۰ سال لغو خواهند کرد».

به گفته او، ایران به خاطر توافق‌نامه ژنو «۹۰ درصد از توانمندی هسته‌ای خود را از دست داده»، در حالی که هنوز «۹۰ درصد تحریم‌ها باقی مانده‌ است» و لغو این‌ها ممکن است حتی «۴۰ سال» طول بکشد، چرا که در توافق‌نامه ژنو هیچ اشاره‌ای به زمان نشده و صرفا آمده است که تحریم‌ها در «زمانی طولانی» (Long Term) لغو خواهد شد.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این سخنان را رد می‌کند و آن را «گمانه‌زنی اشتباه» می‌خواند.

به گفته او، «اخبار و اظهارنظرها در خصوص دوره زمانی و تعیین زمان‌بندی تحریم‌ها همه گمانه‌زنی بوده و به هیچ وجه صحیح نیست و تایید نمی‌شود».

وی سپس تاکید کرده است که «وزارت خارجه ایران زمان‌بندی ۲۰ ساله برای لغو تحریم‌های غرب علیه ایران را رد می‌کند و آن را اشتباه می‌داند».

خانم افخم در نهایت نیز گفته است: «راه‌ حل نهایی و جدول زمانی برداشته شدن کامل تحریم‌ها از موضوع‌های مورد مذاکره در دوره آتی گفت‌وگوها [میان ایران و گروه ۱+۵] است.»

دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روز ۲۹ بهمن در وین آغاز می‌شود و هدف از آن دستیابی به راه‌ حل جامع برای مناقشه هسته‌ای ایران است.

در این میان محافظه‌کاران داخل کشور انتقادات شدیدی را متوجه توافق‌نامه موقت ژنو و مذاکرات ایران و آمریکا کرده‌اند تا جایی که برخی از آنان روز اجرای توافق‌نامه به مردم «تسلیت» گفتند.
XS
SM
MD
LG