لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

الهام: شبیه‌سازی بنی‌صدر و احمدی‌نژاد «سناریوی تخریبی» است


محمود احمدی نژاد (راست) رییس جمهوری اسلامی ایران و ابوالحسن بنی‌صدر، رییس جمهوری پیشین.
محمود احمدی نژاد (راست) رییس جمهوری اسلامی ایران و ابوالحسن بنی‌صدر، رییس جمهوری پیشین.
در حالی که حبیب‌الله عسگراولادی فضای امروز ایران را مشابه با دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر عنوان کرده است، دو مقام دولت محمود احمدی نژاد این شبیه‌سازی را «بداخلاقی سیاسی» خوانده‌اند که به گفته آنها، در راستای تخریب احمدی‌نژاد انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدرضا میرتاج‌‍‌الدینی، معاون پارلمانی دولت ایران روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند ضمن رد تشابه میان دوره‌ ریاست جمهوری بنی‌صدر و احمدی‌نژاد گفت که این صحبت‌ها «یک نوع بداخلاقی سیاسی» است و نباید این بحث را مطرح کرد.

بحث شباهت‌ میان دولت‌های ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس جمهوری ایران با محمود احمدی‌نژاد طی روزهای اخیر و به دنبال پخش مستندی در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی بالا گرفته است.

این مستند که «سرانجام نامبارک» نام دارد روایتی از اختلافات میان آقای بنی‌صدر با آیت‌الله خمینی،بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و حلقه یاران نزدیک او ارائه می‌دهد که در نهایت به برکناری اولین رییس جمهوری ایران در خرداد سال ۱۳۶۰ انجامید.

حبیب‌الله عسگراولادی، از اعضای شاخص جمعیت موتلفه اسلامی،این مستند را «ترجمه‌ای از وضعیت امروز» ایران دانست و ضمن تشکر از تلویزیون دولتی ایران به خاطر پخش آن، از «مسئولان» خواسته است که از آن «عبرت» بگیرند.

آقای عسگراولادی گفته است: آن‌چه امروز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تحمل می‌کند، «کپی رنج‌هایی» است که آقای خمینی کشیده بود.

به نظر می‌رسد که اظهارات وی اشاره‌ای باشد به اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی ایران که در دو سال اخیر و بر سر موضوعات مختلف شدت گرفته است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی روز چهارشنبه با انتقاد از مستند «سرانجام نامبارک» گفت این مستند را ندیده است اما برخی روحانیان به او گفته‌اند که «جهت‌دار، سیاسی و معنی‌دار» بوده است.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی نژاد، نیز روز چهارشنبه با رد هر گونه تشابهی میان بنی‌صدر و احمدی‌نژاد، این شبیه‌سازی را یک «سناریوی تخریبی» دانست.

آقای الهام گفت: «تعارض اصلی بنی‌صدر با نهادهای انقلابی بود در حالی که پیوند آقای احمدی‌نژاد با نهادهای انقلابی با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست... پس من تشابهی نمی‌بینم».

به گفته او، «مردم در مقابل بنی‌صدر ایستاده بودند...[اما] احمدی‌نژاد از دل توده‌های مردم آمده [ضمن آن که] هیچ‌گاه در برابر قانون نایستاده است».

غلامحسین الهام سپس به بیان خاطره‌ای از اوج روزهای درگیری میان موافقان و مخالفان ابوالحسن بنی‌صدر پرداخت و گفت که آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۵ اسفند ۵۹ به عنوان خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرده بود که کسی علیه بنی‌صدر شعار ندهد.

او در نهایت گفت، هم‌اکنون نیز آقای خامنه‌ای خواستار وحدت در کشور است، «پس آیا جایز است که این اتفاق بیفتد و با این شبیه‌سازی یک سناریوی تخریبی شکل بگیرد که انصافا انصاف نیست».

ابوالحسن بنی‌صدر در پی نخستین انتخابات ریاست جمهوری در زمستان ۱۳۵۸ به قدرت رسید، اما کمتر از دو سال بعد در خرداد ۱۳۶۰ به دلیل اختلاف با سایر مسوولان جمهوری اسلامی ایران توسط مجلس شورای اسلامی ایران حکم عدم کفایت سیاسی او داده شد و از مقامش عزل شد.
XS
SM
MD
LG