لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای ردصلاحیت هاشمی و رحیم‌مشایی


جواد کریمی‌ قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت گفت که حدود ۱۰۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای کریمی قدوسی با بیان این‌که خواست نمایندگان همان خواسته «ملت مظلوم ایران» است ، گفت که نمایندگان مجلس از شورای نگهبان می‌خواهند در این «نقطه عطف از تاریخ انقلاب» مانع از وارد آمدن «خسارت عظیم به اسلام و انقلاب» بشود.

به گفته او، نمایندگان مجلس نگران این مسئله هستند که «فتنه‌گران دین‌گریز و ولایت‌گریز» می‌خواهند علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را «دست‌بسته تحویل آمریکا بدهند» و به‌همین خاطر از شورای نگهبان کمک خواسته‌اند.

«فتنه» اصطلاحی است که مقامات حکومت ایران و حامیان آنها برای توصیف رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به کارمی‌برند، انتخاباتی که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد و متعاقب آن اعتراض گسترده مردم تهران و چند شهر بزرگ دیگر انجامید.

معترضان به رهبری میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات ۸۸، خواستار ابطال آن انتخابات بودند و پیروزی احمدی‌نژاد را حاصل «تقلب» و «دستکاری آرا» می‌دانستند.

اما از آنجا که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌طور تلویحی از معترضان حمایت کرد، حامیان علی خامنه‌ای از او نیز به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

در نامه نمایندگان مجلس خطاب به شورای نگهبان نیز خواسته شده است که این شورا نسبت به «نقش» هاشمی رفسنجانی و فرزندان او در «مدیریت فتنه» توجه کند.

این نامه می‌گوید که اصرار هاشمی رفسنجانی بر «ابطال» انتخابات سال ۱۳۸۸، در کنار طرح موضوع «انتخابات آزاد» و «پشتوانه شدن برای ضد انقلاب که در آخرین نماز جمعه‌اش تجلی کرد»، همه حاکی از آن است که او نمی‌تواند مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده بگیرد.

نمایندگان مجلس سپس به سن و سال آقای هاشمی رفسنجانی اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که با توجه به «کهولت سن» او بیم آن می‌رود که «کار از دست وی خارج شود و به دست کارگزارانی بیافتد که هیچ‌گاه دل در گرو انقلاب نداشته‌اند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی اکنون ۷۹ سال دارد و حدود ۵ سال از علی خامنه‌ای بزرگ‌تر است.

این گروه از نمایندگان مجلس با اشاره به سخنان اخیر آقای هاشمی رفسنجانی درباره اسرائیل گفته‌اند که او از اندیشه آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، «عدول» کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به تازگی گفته بود، ایران سرجنگ با اسرائیل ندارد که این سخنان واکنش منفی حدود ۱۵۰ نماینده مجلس را در پی داشت.

نمایندگان مجلس ایران در ادامه نامه خود همچنین از شورای نگهبان خواسته‌اند که راه را بر «منحرفین» نیز سد کند.

جریان انحرافی یا منحرفین، اصطلاحی است که نزدیکان علی خامنه‌ای برای توصیف اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به‌ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور او به‌کار می‌برند.

نمایندگان مجلس در نامه خود نسبت به آن‌چه «خیز حلقه انحرافی برای تسخیر بالاترین دژ اجرایی کشور» نامیده شده است، هشدار داده‌اند و گفته‌اند که این جریان در صدد است با طرح مسائلی مانند «انسان کامل» در مقابل ولایت فقیه بایستد.

اسفندیار رحیم‌مشایی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است که همراهمی محمود احمدی‌نژاد با او در هنگام ثبت‌نام، شائبه حمایت مستقیم دولت از نامزدی او را به وجود آورده است.

از آقای رحیم‌مشایی به عنوان رهبر جریان انحرافی نام برده می‌شود.
XS
SM
MD
LG