لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

«بازرسی بیشتر در عراق»، در انتظار هواپیماهای ایرانی


عراق از پاییز سال ۱۳۹۱ تاکنون هواپیماهای ایرانی را بازرسی نکرده است
عراق از پاییز سال ۱۳۹۱ تاکنون هواپیماهای ایرانی را بازرسی نکرده است
علی الموسوی، مشاور و سخنگوی نخست‌وزیر عراق، روز شنبه، ۱۰ فروردین، اعلام کرد که دولت این کشور در نظر دارد بازرسی از هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را شدت ببخشد.

آقای الموسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: «به‌ خاطر اطلاعات بسیاری که حکایت از انتقال سلاح [به سوریه] دارد، ما بازرسی‌ها را شدت بخشیده‌ایم.»

این سخنان چند روز پس از آن بیان می‌شود که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از بغداد انتقاد کرد که پرواز هواپیماهای ایرانی عازم سوریه را که از آسمان این کشور می‌گذرند، نادیده می‌گیرد.

مقامات آمریکا می‌گویند که این هواپیماها حامل اسلحه‌هایی هستند که حکومت ایران برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، می‌فرستد تا از آنها در برابر مخالفان خود استفاده کند.

عراق پیش از این بارها تاکید کرده بود که هیچ سلاح ایرانی از مسیر عراق به سوریه فرستاده نشده است.

گزارش‌های پیشین نیز حکایت از آن داشت که عراق دست‌کم دو بار هواپیماهای ایرانی را به صورت تصادفی بازرسی کرده و سلاحی پیدا نکرده است.

با این وجود علی الموسوی اکنون می‌گوید که عراق بیشتر از قبل هواپیماهای ایرانی را بازرسی خواهد کرد تا اطمینان یابد که هیچ سلاحی به سوریه منتقل نمی‌شود.

او البته تاکید می‌کند که تاکنون هیچ سندی مبنی بر انتقال سلاح‌های ایرانی به سوریه از آسمان عراق به دست آنها نرسیده است، بلکه فقط اطلاعاتی در این‌ باره دریافت کرده‌اند.

جان کری که به‌ تازگی سفری ناگهانی به عراق داشت در جمع خبرنگاران گفته است که برای نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، توضیح داده که هواپیماهای ایرانی با هدف کمک به بشار اسد و حکومت او به سمت سوریه پرواز می‌کنند.

او همچنین به آقای مالکی گفته است که سیاستمداران آمریکایی نظاره‌گر اقدامات عراق هستند و این که هر کمکی به بشار اسد می‌شود «مشکل‌ساز» است.

یکی از مقامات آمریکا نیز چندی پیش به خبرگزاری فرانسه گفته بود که عراقی‌ها محلی به این سوءظن‌ها نمی‌گذارند و چشم خود را بر پرواز هواپیماهای ایرانی از آسمان این کشور بسته‌اند.

عراق از پاییز سال ۱۳۹۱ تاکنون هواپیماهای ایرانی را بازرسی نکرده است، مسئله‌ای که ناصر بندر، رئیس خطوط هوایی عراق، نیز تایید می‌کند.

آقای بندر می‌گوید که عراق در طول این مدت به هیچ یک از هواپیماهای ایرانی مشکوک نشده‌ است.

او اما تاکید می‌کند که اگر مسئولان عراقی به مورد مشکوکی در رابطه با هواپیماهای ایرانی برخورد کنند، آنها را بازرسی خواهند کرد.

ایران از متحدان اصلی حکومت سوریه به‌ شمار می‌رود و از بشار اسد در برابر شورشیان حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG