لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

اسرائیل خواستار انتشار گزارش جامع آژانس اتمی درباره ایران شد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل
اسرائیل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تمام اطلاعاتی را که درباره تحقیقات اتمی ایران و اهداف آن در اختیار دارد منتشر کند، تحقیقاتی که اسرائیل اعتقاد دارد با هدف ساخت بمب اتمی انجام می‌شود.

بیانیه دولت اسرائیل در این باره روز جمعه، ۹ اسفند، به دنبال گزارش خبرگزاری رویترز منتشر شده است که بیان می‌کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انتشار یک گزارش جامع درباره تحقیقات اتمی ایران خودداری کرده است.

به نوشته رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال ۲۰۱۳ قصد انتشار یک گزارش مهم درباره برنامه اتمی ایران را داشت که می‌توانست گویای تحقیقات تهران در رابطه با بمب اتمی باشد، اما از آنجا که روابط جمهوری اسلامی و جامعه جهانی بهبود یافت، این گزارش منتشر نشد.

هنوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیحی در این باره نداده است، اما گزارش رویترز واکنش دولت اسرائیل را به دنبال داشته است.

این خبرگزاری از انتشار بیانیه یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، خبر داده است که تاکید می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید آن‌ چه درباره برنامه اتمی ایران می‌داند، منتشر کند.

آقای اشتاینیتز در این بیانیه گفته است: «نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که تمام اطلاعات موجود درباره وجوه نظامی پروژه هسته‌ای ایران را در اختیار جامعه بین‌المللی بگذارد، نه آن‌ که به‌ خاطر حساسیت بین‌المللی از انتشار این اطلاعات خودداری کند.»

وی می‌افزاید: «از آنجا که ابعاد نظامی احتمالی [برنامه اتمی ایران] اهمیت بسیاری در توافق نهایی با ایران دارد، من از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهم که در اولین فرصت ممکن این گزارش را تکمیل و منتشر کند.»

اسرائیل از منتقدان مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی به ایران است که ماه آذر به توافق‌نامه‌ای موقت در ژنو منجر شد.

ایران بر مبنای توافق‌نامه ژنو فعالیت‌های اتمی خود را محدود می‌سازد تا در ازای آن غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه آن را لغو کند، اما اسرائیل خواهان تعطیلی کامل برنامه هسته‌ای ایران است.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان اکنون وارد مرحله جدیدی شده که هدف از آن دستیابی به راه‌ حلی جامع درباره این مناقشه اتمی تا تابستان سال ۱۳۹۳ است.
XS
SM
MD
LG