لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

معاون روحانی دستور توقف طرح استخدامی احمدی‌نژاد را صادر کرد


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در بخشنامه‌ای به تمام نهادهای دولتی کشور دستور داد که اجرای طرح جنجالی محمود احمدی‌نژاد برای استخدام صدها هزار نفر را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این بخشنامه که روز چهارشنبه، ۱۶ مرداد، منتشر شد، با اشاره به آن‌ چه «ایرادهای قانونی» طرح استخدامی دولت محمود احمدی‌نژاد، موسوم به مهرآفرین، خوانده است، از تمام «وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و استانداری‌ها» می‌خواهد که از استخدام و جذب نیروی انسانی و تبدیل وضعیت کارکنان این دستگاه‌ها اکیدا خودداری کنند.

این بخشنامه همچنین از تصمیم دولت حسن روحانی برای «اصلاح» طرح مهرآفرین خبر داده و تاکید کرده است که تا آن زمان مسئولیت توقف این طرح بر عهده وزرا و مقامات عالی ملی و استانی است.

طرح مهرآفرین که در ماه‌های پایانی دولت دهم به تصویب هیئت وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد رسید، واکنش شدید منتقدان رئیس جمهور سابق را در پی داشت.

این طرح اگرچه، به‌ گفته حامیان دولت سابق، شرایط تسهیل استخدام در ادارات را آسان می‌کند، اما نمایندگان مجلس آن را «خطرناک» و نابودکننده نظام اداری کشور توصیف کرده‌اند؛ از جمله احمد توکلی طرح مهرآفرین را به «انفجار یک چمدان تی‌ان‌تی‌» تشبیه می‌کند.

به گفته آقای توکلی، این طرح به وزرا، استانداران و معاونان آنها اجازه می‌دهد که «تغییرات بی‌شماری» را در ترکیب نیروی انسانی نهادهای دولتی اعمال کنند که این مسئله به «آنارشیسم و هرج و مرج» در نظام اداری می‌انجامد.

جز این، نمایندگان مجلس ایرادات قانونی بسیاری را نیز متوجه طرح مهرآفرین کرده‌اند و هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین که در مجموعه مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند، آن را در کل «مغایر با قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه و قانون خدمات کشوری» دانسته است.

با این حال به‌ نظر می‌رسد که روند آغازشده استخدام‌ها در روزهای پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد متوقف نشد، چنان‌ چه اکبر ترکان، نماینده حسن روحانی، نیز که برای ایجاد هماهنگی میان دو دولت ایران در دوران انتقالی ماموریت یافته بود، به این مسئله اعتراض کرد.

آقای ترکان در این زمینه گفت: «اخبار موثقی وجود دارد که در برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها به سرعت مشغول استخدام و جذب نیرو به صورت عجولانه هستند و این جریان به شکل سیل‌آسا ادامه دارد و این کارها به هیچ‌ وجه اخلاقی نیست.»

به گفته او، دولت محمود احمدی‌نژاد با اقدامات خود «تعهدات» و «زحماتی» برای دولت بعدی ایجاد می‌کند، در حالی که خود او زمانی که قرار بود دولت را از محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، تحویل بگیرد در نامه‌ای از آقای خاتمی خواسته بود که هیچ تعهد جدیدی برای دولت آینده ایجاد نکند.

اکبر ترکان در نهایت هشدار داده بود که دولت حسن روحانی تمام مصوبه‌های اخیر دولت آقای احمدی‌نژاد را بررسی خواهد کرد و چه بسا که آنها را لغو کند، وعده‌ای که اکنون اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، در گام اول به آن عمل کرده است.

طرح مهرآفرین، بنا بر مصوبه دولت محمود احمدی‌نژاد، به استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌انجامید.
XS
SM
MD
LG