لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

میلیاردر سابق روس و منتقد ولادیمیر پوتین از زندان آزاد شد


سخنگوی میخائیل خودورکوفسکی، منتقد ولادیمیر پوتین که روزگاری ثروتمندترین مرد روسیه به شمار می‌آمد، از آزادی او پس از یک دهه زندان خبر داد.

آزادی آقای خودورکوفسکی روز جمعه، ۲۹ آذر، به فاصله ۲۴ ساعت پس از آن رخ داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اعلام کرد او درخواست عفو کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد، خبری که آقای پوتین درباره بخشش میخائیل خودورکوفسکی داد، هم عرصه عمومی و هم وکلای او را شگفت‌زده کرد، چرا که تا پیش از آن، خانواده این میلیاردر سابق درباره زمان آزادی او اظهار بی‌اطلاعی کامل کرده بودند.

در عین حال وکلای خودورکوفسکی نیز روز پنج‌شنبه ادعای ولادیمیر پوتین درباره درخواست عفو موکل خود را رد کردند، اما با این وجود الگا پیسپانن، سخنگوی آقای خودورکوفسکی، روز جمعه خبر آزادی او را به‌ طور رسمی تایید کرد.

این گزارش می‌گوید که وکلای خودورکوفسکی و سخنگوی او اطلاعاتی درباره زمان بازگشت احتمالی او به خانه و چگونگی آزادی‌اش نداده‌اند و این که ابعاد ماجرا تاکنون به شکل راز باقی مانده است.

اما در همین حال خبرگزاری رویترز نوشته است که آقای خودورکوفسکی به مقصد آلمان حرکت کرده است، اگرچه منابع رسمی آلمان گفته‌اند که هنوز نمی‌توانند این خبر را تایید کنند.

میخائیل خودورکوفسکی که دوره‌ای مدیر عامل بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه و ثروتمندترین فرد این کشور بود، سال ۲۰۰۳ به اتهام تخلفات مالیاتی بازداشت شد، در حالی که منتقدان کرملین می‌گویند دلیل دستگیری او مخالفت با ولادیمیر پوتین و حمایت مالی از گروه‌های مخالف دولت بوده است.

دوره محکومیت آقای خودورکوفسکی ماه اوت سال آینده به پایان می‌رسید.
XS
SM
MD
LG