لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

«استقلال کوزوو پیش از ماه مه اعلام می شود»


ضرب الاجل سازمان ملل برای تعیین وضع حقوقی کوزوو روز دوشنبه به پایان می رسد.
ضرب الاجل سازمان ملل برای تعیین وضع حقوقی کوزوو روز دوشنبه به پایان می رسد.

در حالی که ضرب الاجل سازمان ملل برای تعیین وضع حقوقی کوزوو روز دوشنبه به پایان می رسد، یکی از سخنگویان حکومتی استان جدایی طلب کوزوو اعلام کرد که این منطقه تا پیش از ماه مه از صربستان اعلام استقلال خواهد کرد.


اسکندر هیسنی، یکی از سخنگویان رهبران آلبانیایی تبارهای کوزوو، روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: موضوع تایید یا تصویب در کار نیست. فقط مسأله «چه زمانی» مطرح است.


آقای هیسنی، که پس از جلسه رهبران آلبانیایی تبارهای کوزوو درباره وضعیت این منطقه سخن می گفت، افزود: «کوزوو زمان بندی خود را اعمال خواهد کرد اما (جدایی از صربستان) حتما بسیار قبل‌تر از ماه مه خواهد بود.»


از سوی دیگر، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در بروکسل اعلام کرد که اعضاء در آستانه دستیابی به نظر واحدی درباره آینده کوزوو هستند.


وزیر امور خارجه سوئد نیز اعلام کرد: همه اعضای اتحاديه اروپا، غير از يک کشور، آماده اند که استقلال کوزوو را بدون قطعنامه سازمان ملل بپذیرند. قبرس، تنها عضو اتحادیه اروپاست که با استقلال کوزوو مخالف است.


کوزوو؛ هشت سال ابهام


کوزوو تا سال ۱۹۹۹ یکی از ایالت های صربستان محسوب می شد. پس از بحران بالکان و تجزیه یوگسلاوی به چند کشور مجزا، اداره کوزوو تحت نظارت سازمان ملل متحد درآمد.


با این که در هشت سال گذشته در کوزوو انتخابات برگزار و پارلمان انتقالی تشکیل شده است، اما از دو سال پیش سازمان ملل کوشید تا وضع حقوقی این منطقه را روشن سازد.


ابتدا گروه سه جانبه ای، متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه، به مذاکره با مقام های صربستان و نمایندگان اکثريت آلبانیایی تبارهای کوزوو پرداخت که پس از گذشت چهار ماه، این گفت وگو ها بدون دستیابی به نتیجه ای، به شکست انجامید.


صربستان بر مخالفت خود با استقلال کوزوو پافشاری می کند و رهبران آلبانیایی تبار نیز تهدید کرده اند که به طور یک جانبه اعلام استقلال خواهند کرد.


کشورهای غربی از استقلال کوزوو حمایت می کنند اما روسیه مخالف این اقدام است.


سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه بار دیگر تکرار کرد که تعیین ضرب الاجل برای گفت و گوها همواره مانع از رسیدن به یک راه حل برای مساله کوزوو است.


سازمان ملل پیشتر ضرب الاجلی تعیین کرده بود که بر اساس آن، مذاکرات برای روشن شدن وضع حقوقی منطقه جدایی خواه کوزوو، روز دهم دسامبر، به پایان خواهد رسید.


XS
SM
MD
LG