لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

«انتقاد طلاب» حوزه علمیه قم از دیدگاه‌های انتخاباتی مصباح یزدی


محمدتقی مصباح یزدی پیش از این ادعا کرده بود محمود احمدی‌نژاد به نوعی منتخب امام دوازدهم شیعیان است
محمدتقی مصباح یزدی پیش از این ادعا کرده بود محمود احمدی‌نژاد به نوعی منتخب امام دوازدهم شیعیان است
در واکنش به حمایت‌های آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی از نامزدی کامران باقری لنکرانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، جمعی از طلاب حوزه علمیه قم با انتشار نامه‌ای، تحلیل‌های سیاسی او را «احساسی و افراطی» خوانده و به یادآوری حمایت‌های همه‌جانبه او از محمود احمدی‌نژاد پرداختند.

بر اساس گزارشی که وب‌سایت کلمه روز پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، منتشر کرد، این گروه از طلاب در نامه خود از آقای مصباح یزدی خواسته‌اند که از جناح‌بندی‌های سیاسی دور بماند و با عضویت در «جبهه نوظور پایداری» خود را در حد «آدم‌های احساسی و افراطی» تنزل ندهد.

آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار اخیر خود با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری که از گروه‌های سیاسی محافظه‌کار در ایران است، گفته بود که در «پیشگاه الهی» شهادت می‌دهد در بین نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، کامران باقری لنکرانی، نامزد این گروه سیاسی، «اصلح» است.

او همچنین تاکید کرده که از ۷ سال قبل نظرش متوجه آقای باقری لنکرانی بوده، اما این مسئله را تا آن زمان به کسی نگفته است.

اما طلاب حوزه علمیه قم در نامه خود تلاش کرده‌اند که دیدگاه‌های سیاسی آقای مصباح یزدی و درستی آنها را به چالش بکشند.

در نامه این گروه از طلاب به مواردی از حمایت‌های مصباح یزدی از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، اشاره شده است که در برخی موارد حتی ادعا کرده بود آقای احمدی‌نژاد به نوعی منتخب امام دوازدهم شیعیان است و «کرامات و معجزات» دارد.

در بخشی از این نامه خطاب به آیت‌الله مصباح یزدی آمده است: «تقاضای ما این است که اگر احساس تکلیف می‌فرمایید، مقدسات را به میدان نیاورید. در دوره قبلی شما فرمودید: ديشب‌ يكي‌ از دوستان‌ ...‌ در حال‌ احياء پيش‌ از نيمۀ‌ شب‌ به‌ خواب‌ می‌رود. در خواب‌ به‌ او ندا می‌شود كه‌ بلند شو براي‌ احمدی‌نژاد دعا كن‌، وجود مقدس‌ ولی‌ عصر دارند برای احمد‌ی‌نژاد دعا می‌كنند... در جای دیگر فرمودید: خدای متعال‌ را شاكريم‌ كه‌ زمينۀ‌ انتخاب‌ چنين‌ شخصيتی ... مشحون‌ به‌ كرامات‌ و معجزات‌ بود.»

این طلاب در ادامه با اشاره به بحران‌های سیاسی در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که حامیان حکومت ایران از آن به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند، از آقای مصباح یزدی پرسیده‌اند که «پس دعای امام عصر برای احمدی‌نژاد چه شد؟... آیا فتنه‌ای که ایجاد شد و همه‌اش به پای چند نفر مفتون ثبت شد، منتخب شما در آن نقش نداشت؟ چرا سکوت کردید و سهم احمدی‌نژاد را در فتنه نگفتید؟»

محمود احمدی‌نژاد که آخرین روزهای دوران ۸ ساله ریاست جمهوری خود را می‌گذراند، به‌واسطه آشفتگی‌های اقتصادی و سیاسی در کشور هدف انتقادات بسیاری واقع شده است، به‌ طوری که روزبه‌روز تعداد بیشتری از حامیان پیشین خود را از دست می‌دهد که از جمله آنها محمدتقی مصباح یزدی است.

آقای مصباح یزدی در ماه‌های اخیر اعتراضات بسیاری به حلقه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به‌ویژه اسفندیار رحیم‌ مشایی، مشاور او، داشته و آرای آنها درباره مسائلی مانند «مکتب ایرانی» را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

اکنون طلاب حوزه علمیه قم از این چهره دینی می‌پرسند که آیا امام دوازدهم شیعیان نمی‌دانست «خطر» حلقه اطرافیان آقای احمدی‌نژاد برای اسلام «بدتر از صهیونیسم» است و چرا او دوباره به خواب آن دوست نمی‌آید و بگوید که «اشتباه» شده است.

این طلاب در نهایت نوشته‌اند: «حضرت استاد، موارد فوق همه اشاره بر آن است که در سیاست کارشناس خوبی نیستید... بنابراین توصیه ما آن است که در مباحث عقلی و فلسفی بمانید و در همین زمینه به نظام و اسلام خدمت کنید.»
XS
SM
MD
LG