لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

انتقال یک میلیار دلار تسلیحات نظامی از روسیه به جمهوری آذربایجان


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی روسیه گزارش داد که مسکو پروژه تحویل یک میلیارد دلار تسلیحات نظامی به جمهوری آذربایجان را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد ماه منتشر شد، این تسلیحات نظامی شامل ۱۰۰ تانک «تی ۹۰سی»، راکت‌اندازهای «اسمرچ» و «ت او اس ۱ ای» و توپ‌های «مستا - ای» و «ونا» می‌شود که قرارداد فروش آن میان دو کشور در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بسته شده است.

رویترز می‌نویسد، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، خرید تسلیحات نظامی را افزایش داده و ارمنستان را تهدید کرده است که سرزمین‌های اشغالی خود را از این کشور پس خواهد گرفت.

آذربایجان در سال‌های گذشته نیز مقادیر انبوهی تسلیحات نظامی که ارزش آن دو تا سه میلیارد دلار برآورد می‌شود، از روسیه تحویل گرفته است، از جمله تحویل سامانه ضد موشکی «اس ۳۰۰» روسیه در سال ۲۰۱۰ به ارتش جمهوری آذربایجان.

این کشور همچنین سال گذشته با اسرائیل یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار امضا کرد که بر اساس آن باکو چندین فقره هواپیماهای بدون سرنشین و رادارهای اسرائیلی تحویل می‌گیرد..

در همین زمینه یک منبع آگاه به رویترز گفت که روسیه تلاش می‌کند توازن قدرت نظامی میان آذربایجان و ارمنستان را حفظ کند.

روسیه و ارمنستان سند همکاری نظامی را که شامل تمدید استفاده از پایگاه ۱۰۲-ام روسیه در شهر گومری ارمنستان تا ۴۹ سال و استفاده از تجهیزات این پایگاه برای دفاع از منافع ملی ارمنستان می‌شود، در سال ۲۰۱۰ امضا کردند.

این پایگاه با ۵ هزار پرسنل نظامی روس، به موشک‌های «اس۳۰۰» و جنگنده‌های «میگ-۲۹» تجهیز شده است

بر اساس قرارداد، روسیه موظف به حمایت نظامی از ارمنستان در صورت هرگونه حمله خارجی است.

جنگ خونین میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در اوایل دهه میلادی ۹۰ بر سر قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و با اشغال ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان، کشته شدن ۳۰ هزارساکن این مناطق و آواره شدن یک میلیون نفر در سال ۱۹۹۴ تمام شد، اما دو کشور هنوز در وضعیت نه صلح و نه جنگ قرار دارند.

کشور آذربایجان تولید کننده نفت و گاز است و اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری که اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد، آماده می‌شود.
XS
SM
MD
LG