لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

نتانیاهو خواستار تهدید ایران به «مجازات نظامی» شد


نخست وزیر اسرائیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کافی نمی‌داند.
نخست وزیر اسرائیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کافی نمی‌داند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه، ۹ اسفند خواستار تهدید ایران به «مجازات‌های نظامی» از سوی جامعه جهانی شد و گفت که اقدامات اقتصادی تاکنون نتوانسته است مانع برنامه اتمی تهران شود.

به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو اظهار داشت: «من معتقدم که جامعه جهانی ناگزیر از تشدید تحریم‌ها است و باید به روشنی بیان کند که اگر ایران برنامه خود را ادامه دهد، مجازات‌های نظامی در انتظارش خواهد بود.»

اما در بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیر اسرائیل دراین‌باره منتشر کرده، مشخص نشده است که منظور او از مجازات های نظامی به‌طور دقیق چیست.

در این بیانیه که پس از مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در آلماتی منتشر شده، به نقل از بنیامین نتانیاهو همچنین آمده است: «به نظرم هیچ وسیله دیگری وجود ندارد که ایران را وادار سازد به درخواست‌های جامعه جهانی توجه کند.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۸ و ۹ اسفند در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد در حالی که به نظر می‌رسد طرفین ارزیابی مثبتی از آن داشته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که غرب در این مذاکرات پیشنهاد امتیازات بیشتری به ایران در ازای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم داده است.

مقامات ایران نیز گفته‌اند که قدرت‌های جهانی رویکرد «واقع‌بینانه‌تری» به این مسئله داشته‌اند و به پیشنهادات تهران «نزدیک‌تر» شده‌اند.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشته است که در این مذاکرات درباره لغو تحریم‌های بانکی و تحریم نفت ایران هیچ بحثی نشده است.

غرب معتقد است که ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند و از این رو تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای علیه تهران وضع کرده است.

در این میان اما نخست وزیر اسرائیل بارها تاکید کرده که تحریم‌های اقتصادی کافی نیست و باید ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد.

نتانیاهو همچنین تابستان امسال در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «خط قرمزی» برای فعالیت‌های اتمی ایران تعیین کرد و گفت که جامعه جهانی نباید اجازه دهد تهران از این خط قرمز عبور کند.

ایران اتهام تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید که برنامه اتمی آن اهدافی صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG