لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

واشینگتن‌پست: برنامه‌ تجسسی آمریکا برای ضبط مکالمات تلفنی کشورها


مقر آژانس امنیت ملی آمریکا
مقر آژانس امنیت ملی آمریکا
روزنامه واشینگتن‌پست روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند، نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا یک سیستم تجسسی ساخته است که امکان شنود «۱۰۰ درصد» مکالمات تلفنی هر کشور خارجی و ذخیره آنها به مدت یک ماه را برای این نهاد فراهم می‌آورد.

گزارش این نشریه بر پایه اسنادی تهیه شده است که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، افشا ساخته و بیان می‌کند که این برنامه ره‌گیری صدا با نام «میستیک» از سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده، اما ابزارهای بازیابی آن در سال ۲۰۱۱ تکمیل شد تا علیه اولین هدف خارجی به کار گرفته شود.

واشینگتن‌پست می‌نویسد که سیستم میستیک در وهله نخست «هر مکالمه‌ای» در یک کشور خارجی را ضبط و آن را تا مدت یک ماه ذخیره می‌کند.

به این ترتیب میلیاردها مکالمه تلفنی ضبط می‌شود تا یک ماه بعد که قدیمی‌ترین این مکالمات حذف شود و جای خود را به مکالمه‌ای جدید بسپارد.

این گزارش اضافه می‌کند که تحلیل‌گران تنها به یک درصد این مکالمات گوش می‌کنند، اما به‌ طور قطع همین میزان مکالمه نیز بسیار زیاد است. آنها در هر ماه میلیون‌ها مکالمه مختصر شده را برای پردازش و ذخیره‌سازی طولانی‌مدت ارسال می‌کنند.

واشینگتن‌پست سپس تاکید می‌کند که به درخواست مقامات آمریکا از انتشار جزئیات بیشتر این برنامه خودداری کرده است، چرا که می‌تواند مشخص کند کدام کشورها هدف این برنامه قرار گرفته‌اند.

افشاگری‌های اسنودن تاکنون ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته، چنان که فاش ساخته است نهادهای امنیتی آمریکا ارتباطات رهبران بسیاری از کشورها، دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی را شنود می‌کند.

از جمله این افشاگری‌ها، ماجرای شنود رهبران اتحادیه اروپا توسط آژانس امنیت ملی آمریکا جنجال‌برانگیز شده است.
XS
SM
MD
LG