لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

دادستان پرونده ترور بی‌نظیر بوتو به قتل رسید


پلیس پاکستان صحنه به قتل رسیدن چودوری ذوالفقار را بررسی می‌کند
پلیس پاکستان صحنه به قتل رسیدن چودوری ذوالفقار را بررسی می‌کند
مقامات پلیس پاکستان اعلام کردند که دادستانی که به پرونده ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق این کشور، رسیدگی می‌کرد روز جمعه، ۱۳ اردیبهشت، هنگام عزیمت به دادگاه در اسلام‌آباد به ضرب گلوله کشته شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از محمد اسحاق از افسران پلیس پاکستان گزارش داده است که مردان مسلح از داخل یک تاکسی به سمت چودوری ذوالفقار آتش گشودند و او را از ناحیه سر، شانه و سینه مورد هدف قرار دادند.

محمد رفیق یکی دیگر از افسران پلیس نیز می‌گوید که آقای ذوالفقار سپس کنترلش را بر ماشین خود از دست داده است که این مسئله به زیر گرفتن یک عابر پیاده زن و مرگ او منجر شد.

رفیق اضافه می‌کند که محافظ آقای ذوالفقار هم در پاسخ به سمت مهاجمان آتش گشود و گمان می‌رود که دست‌کم یک نفر از آنها را مجروح کرده باشد، اگرچه خود او نیز مجروح شده است.

هنوز انگیزه این قتل به درستی معلوم نیست، اما چنان‌چه رسانه‌های پاکستان نوشته‌اند، چودوری ذوالفقار به‌ طور خاص درگیر دو پرونده مهم قضایی کشور بود که یکی از آنها به ترور بی‌نظیر بوتو در سال ۲۰۰۷ مربوط می‌شد و دیگری به حمله تروریستی سال ۲۰۰۸ در بمبئی هندوستان.

در ماجرای ترور بی‌نظیر بوتو پای پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان، به میان آمده است، به‌ طوری که دادستان کشور او را به دست داشتن در این ترور و عدم حفاظت لازم از خانم بوتو متهم کرده‌ است.

اما مشرف که آن زمان رئیس جمهور پاکستان بود، این اتهام را رد کرده و ترور بی‌نظیر بوتو را به طالبان پاکستان نسبت می‌دهد.

حمله تروریستی سال ۲۰۰۸ در بمبئی هندوستان نیز به مرگ ۱۶۶ نفر انجامید که مسئول آن گروه شبه‌نظامی لشکر طیبه دانسته شد، گروهی که در پاکستان مستقر است.

دستگاه قضایی پاکستان تاکنون هفت نفر را در رابطه با پرونده بمبئی محاکمه کرده است، اما روند دادگاه پیشرفت بسیار ناچیزی داشته است.

اکنون باید دید قتل چودوری ذوالفقار بر هر دو این پرونده‌ها چگونه تاثیر خواهد گذاشت.

چنان‌ چه مقامات پلیس پاکستان می‌گویند، آقای ذوالفقار عازم دادگاهی در شهر راولپندی، نزدیک اسلام‌آباد، برای شنیدن اظهاراتی در رابطه با پرونده ترور بی‌نظیر بوتو و نقش پرویز مشرف در آن بود که به قتل رسید.
XS
SM
MD
LG