لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

ناطق‌نوری و ۲۳۰ نماینده مجلس از دیپلماسی روحانی حمایت کردند


حسن روحانی به خاطر مکالمه تلفنی با باراک اوباما، هدف انتقادات محافظه‌کاران ایران قرار دارد.
حسن روحانی به خاطر مکالمه تلفنی با باراک اوباما، هدف انتقادات محافظه‌کاران ایران قرار دارد.
در ادامه واکنش‌ها به سخنان حسن روحانی در نیویورک، ۲۳۰ نماینده مجلس ایران در بیانیه‌ای از او حمایت کردند. علی‌اکبر ناطق‌‌ نوری نیز مواضع آقای روحانی را «مایه مباهات و آبروی» ایران دانسته است.

بر اساس گزارش سایت خبرآنلاین، بیانیه نمایندگان مجلس ایران که روز سه‌شنبه، ۹ مهر منتشر شد، مواضع حسن روحانی در سازمان ملل متحد را «عین پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی» توصیف می‌کند.

امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که آقای روحانی توانسته است در نیویورک «تصویری از ایران مقتدر، صلح‌دوست و طالب گفت‌وگو و اهل تعامل در حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» ارائه دهد.

اعلام حمایت ۲۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از رییس دولت ایران در شرایطی رخ می‌دهد که اکثریت این مجلس در اختیار اصولگرایان است و طیف‌هایی از محافظه‌کاران نزدیک به رهبر ایران، آقای روحانی را به خاطر مکالمه تلفنی با باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش، هدف انتقاد قرار داده‌اند.

از جمله حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه کیهان، از این مکالمه به عنوان عملی «زشت و پلشت» نام برده است و فرمانده سپاه پاسداران نیز آن را به عنوان «یک اشتباه تاکتیکی» توصیف می‌کند.

اما برخلاف آنها علی‌اکبر ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی بیت رهبری، می‌گوید که مکالمه روسای جمهوری ایران و آمریکا در راستای وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی و تلاش او برای «تنش‌زدایی و تعامل بهتر با دنیا» بوده است.

آقای ناطق‌نوری که با خبرآنلاین گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به انتقادات از این مکالمه اظهار داشت: «این گونه نیست که مبانی و اصول انقلاب و ارزش‌ها نقض شده و یا زیر پا گذاشته شده باشد. به هرحال درخواست این مکالمه تلفنی از سوی آنها [آمریکا] بوده است. آنهایی که مخالفند چرا به این اشاره نمی‌کنند که در طول سفر تقاضاهای مکرر رییس جمهوری آمریکا برای دیدار با روحانی از طرف ایران رد شد و رسانه‌ها نوشتند که این موضوع باعث تحقیر اوباما شده است.»

به گفته او، آن‌چه در مجموع «از دیدارها، سخنرانی‌ها و مواضع آقای روحانی شاهد بوده‌ایم، همگی رفتاری حکمت‌آمیز، عزتمندانه و مبتنی بر مصالح عالیه نظام و مایه مباهات و آبروی ایران اسلامی بود».

هشدار جانشین وزیر دفاع درباره مذاکرات هسته‌ای

اما به موازات حمایت‌ها از آقای روحانی، هشدارها به رییس جمهوری ایران نیز ادامه دارد، چنان‌چه این بار یکی از مقامات وزارت دفاع ایران گفته است که «نباید فریب آمریکا را خورد».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، مجید بکایی، از نظامیان ارشد ایران و جانشین وزیر دفاع، روز سه‌شنبه در واکنش به سفر حسن روحانی به نیویورک گفت: «ما نباید فریب لبخند دشمن را بخوریم. آنها نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارند و اگر مسئله هسته‌‌ای حل شود مشکل دیگری را درست می‌کنند.»

وی همچنین مذاکرات هسته‌ای را تلاش آمریکا برای «ظاهرسازی و فریب ملت‌ها» دانست و اظهار داشت: «این مذاکرات یک بازی سیاسی برای گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی است و ما امیدواریم در این مذاکرات ماهیت پلید آمریکا و نظام سلطه را آشکارتر به دنیا نشان دهیم.»

هشدارهای سرتیپ مجید بکایی در شرایطی مطرح شده است که به تازگی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و همین‌طور حسن روحانی، بر عدم دخالت نظامیان در عرصه سیاست تاکید کرده‌اند.

با این حال آقای بکایی گفته است چون خبرنگاران از او درباره سیاست خارجی پرسیده‌اند، او هم اظهار نظر کرده است و «اگر خبرنگاران در این زمینه سوالی نپرسند، نظامیان هم درباره مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنند».

جمهوری اسلامی تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد و تلاش می‌کند تا در خلال مذاکره با گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان، راهی به سوی لغو تحریم‌ها باز کند.

این مذاکرات هفته گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد که ملاقات وزرای امور خارجه ایران و آمریکا به آن اهمیتی ویژه بخشید. دور بعدی مذاکرات نیز روزهای ۲۳ و ۲۴ ماه مهر در ژنو برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG