لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

پیام گزارشگران بدون مرز به نامزدها: تعهد به آزادی اطلاع‌رسانی


دبیر گزارشگران بدون مرز نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات را در برابر این پرسش قرار داده است که تا چه حد به آزادی‌های مدنی، نظیر اطلاع‌رسانی پایبند هستند.
دبیر گزارشگران بدون مرز نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات را در برابر این پرسش قرار داده است که تا چه حد به آزادی‌های مدنی، نظیر اطلاع‌رسانی پایبند هستند.
کریستف دو لوآر، دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز، در نامه‌ای به نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ایران خواستار تعهد آنان در رابطه با آزادی اطلاع‌رسانی، آزاد شدن روزنامه‌نگاران زندانی و اصلاح قانون رسانه‌ها در ایران شد.

در نامه آقای دو لوآر که روز چهارشنبه، اول خرداد، منتشر شده، خطاب به ۸ نامزد تایید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری ایران آمده است: «گزارشگران بدون مرز و انجمن جهانی دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی، خواهان جلب توجه شما به وضعیت تحمل‌ناپذیر آزادی اطلاع‌رسانی و سرکوبی‌ است که روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران قربانی آن شده‌اند.»

این نامه می‌گوید، آزادی اطلاع‌رسانی و مصونیت مطبوعات از مجازات جزء مطالبات مردم ایران و شرط اجتناب‌ناپذیر پایان انزوای جهانی ایران است و سازمان گزارشگران بدون مرز از این ۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهد نظر خود را درباره آن اعلام کند.

شورای نگهبان ایران روز سه‎شنبه، ۳۱ اردیبهشت، نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وزارت کشور اعلام کرد که بر اساس آن از میان بیش از ۶۰۰ داوطلب تنها ۸ نفر واجد صلاحیت شناخته شدند.

این هشت نفر عبارتند از محمدرضا عارف، سعید جلیلی، حسن روحانی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، محمد غرضی و علی‌اکبر ولایتی.

در نقطه مقابل، چهره‌های سرشناس بسیاری رد صلاحیت شدند که از میان آنها می‌توان به اکبر هاشمی رفسنجانی، اسفندیار رحیم‌مشایی، مسعود پزشکیان، قاسم شعله سعدی، اکبر اعلمی و محمد شریعتمداری اشاره کرد.

اکنون دبیر گزارشگران بدون مرز نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات را در برابر این پرسش قرار داده است که تا چه حد به آزادی‌های مدنی، نظیر آزادی اطلاع‌رسانی پای‌بند هستند.

در نامه کریستف دو لوآر از این نامزدها خواسته شده است که خود را نسبت به آزادی ۵۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی در ایران متعهد بدانند.

این نامه می‌گوید: «برخی از این ۵۲ زندانی فردای انتخابات ١٣٨٨ بازداشت شده‌اند، و به چهارمین سال بازداشت خود نزدیک می‌شوند. برخی دیگر از سال‌ها پیش از انتخابات در زندان هستند. تنها جرم آنها انجام وظیفه‌ اطلاع‌رسانی‌ است که حق قانونی آ‌نها بوده است. تا آن زمان که برای بستن دهان رسانه‌ها و خاموش کردن جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران به شکل خودسرانه و نظام‌مند بازداشت می‌شوند، آزادی اطلاع‌رسانی در ایران نمی‌تواند رعایت شود.»

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران به اعتراض گسترده‌ مردمی انجامید که پیروزی محمود احمدی۲نژاد را حاصل تقلب می‌دانستند. در پی این اعتراضات بسیاری از روزنامه‌نگاران ایرانی نیز به همراه فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران بازداشت و با احکام سنگین قضایی مواجه شدند.

در همین حال بسیاری از نشریات ایرانی نیز توقیف شدند که کریستف دو لوآر با اشاره به این مسئله از نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری خواسته است که نسبت به «اصلاح بنیادین» قانون رسانه‌ها در ایران تعهد دهند.

او همچنین از نامزدهای انتخابات پیش رو می‌خواهد که دسترسی مردم ایران به اینترنت آزاد و بدون فیلترینگ را تضمین کنند.

آقای دو لوآر در نهایت تاکید کرده که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران باید در پی مجازات عاملان قتل روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران مخالف حکومت، نظیر ابراهیم زال‌زاده، زهرا کاظمی و ستار بهشتی باشند.
XS
SM
MD
LG