لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

رویترز: گفت‌وگوهای غیرعلنی مقامات آمریکا و اسرائیل درباره ایران


رسانه‌های اسرائیل از برنامه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور برای «مقابله با لبخند» حسن روحانی خبر داده‌اند
رسانه‌های اسرائیل از برنامه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور برای «مقابله با لبخند» حسن روحانی خبر داده‌اند
خبرگزاری رویترز به نقل از «منابع دیپلماتیک آمریکایی» از تلاش دولت این کشور برای جلب اطمینان اسرائیل نسبت به سیاست خود در قبال مناقشه هسته‌ای ایران خبر داد و نوشت که مقامات دو کشور در این‌ باره گفت‌وگوهای غیرعلنی داشته‌اند.

بر اساس این گزارش که روز شنبه، ۳۰ شهریور، منتشر شد، دولت باراک اوباما همزمان آن که تلاش می‌کند واکنشی مناسب به مواضع حسن روحانی و «پیش‌قدمی او برای گفت‌وگو» نشان بدهد، می‌خواهد به مقامات اسرائیل نیز اطمینان دهد که آمریکا به هیچ وجه تحریم‌ها علیه تهران را کاهش نخواهد داد، مگر آن‌ که ایران اقدامات ملموسی در رابطه با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد.

رویترز سپس به اظهارات روزهای اخیر مقامات آمریکا و اسرائیل اشاره می‌کند که در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده و می‌تواند گویای این رویکرد ایالات متحده در قبال برنامه هسته‌ای ایران باشد، از جمله اظهارات اخیر بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید.

آقای رودز روز جمعه، ۲۹ شهریور، به خبرنگاران گفت: «قضاوت ما بر اساس اقدامات دولت ایران خواهد بود، نه فقط بر اساس سخنان آنها.»

حسن روحانی بارها بر ضرورت حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران تاکید کرده و از جمله در مصاحبه اخیر خود با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفت که دولت او برای دستیابی به توافق با غرب اختیار تام دارد.

در عین حال بحث دیدار احتمالی آقای روحانی با آقای اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز وجود دارد که رئیس جمهور ایران اگرچه اعلام کرده چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست، اما گفته است که «هر چیزی در سیاست امکان‌پذیر است».

بن رودز نیز در اظهارات روز گذشته خود نیز تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارد.

رویترز می‌نویسد که اما اگر چنین دیداری انجام شود، احتمالا به مذاق اسرائیلی‌ها خوش نخواهد آمد، چنان‌ که همین الان نیز آنها این نگرانی را دارند که خودداری آمریکا از اجرای تهدیدات خود درباره حمله نظامی به سوریه، ایران را تشویق به ادامه برنامه هسته‌ای خود کند.

این خبرگزاری سپس به مصاحبه اخیر دان شاپیرو، سفیر آمریکا در اسرائیل، با روزنامه اسرائیلی معاریو اشاره می‌کند که همزمان با «تماس‌های غیرعلنی» مقامات دو کشور انجام شده است.

آقای شاپیرو در این مصاحبه به اسرائیل اطمینان می‌دهد که از نگاه واشینگتن، ایران مسلح به سلاح هسته‌ای «به مراتب خطرناک‌تر» از سلاح شیمیایی سوریه است.

در همین حال بن رودز نیز تاکید می‌کند که «فرصت ایران برای دیپلماسی نامحدود نیست» که رویترز می‌نویسد این سخنان با هدف «رفع نگرانی‌های اسرائیل» بیان شده است.

مجموعه این اظهارات همزمان با انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های اسرائیل شده است که از برنامه نخست وزیر این کشور برای «مقابله با لبخند» حسن روحانی خبر می‌دهد.

این رسانه‌ها نوشته‌اند، بنیامین نتانیاهو نیز که مانند روحانی برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند، می‌خواهد اثرات احتمالی ملاقات‌های رئیس جمهور ایران با مقامات دیگر کشورها را خنثی سازد و در این راستا سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مهم آمریکایی خواهد داشت.

نخست وزیر اسرائیل مصاحبه اخیر حسن روحانی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی و گفته‌های او درباره «صلح‌آمیز» بودن برنامه هسته‌ای ایران را «ریاکارانه» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG