لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

روسیه کمک‌ آمریکا به شورشیان سوریه را محکوم کرد


روسیه تصمیم آمریکا مبنی بر کمک به شورشیان سوریه را باعث تشویق «افراط‌گرایان» می‌داند.
روسیه تصمیم آمریکا مبنی بر کمک به شورشیان سوریه را باعث تشویق «افراط‌گرایان» می‌داند.
وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه، ۱۱ اسفند، اظهارات مقامات ایالات متحده مبنی بر کمک مستقیم به شورشیان سوریه را محکوم کرد و آن را باعث گسترش خشونت‌ها در سوریه دانست.

سوریه در دو سال اخیر شاهد جنگ داخلی ویران‌گری بوده که به کشته شدن حداقل ۷۰ هزار نفر در این کشور منجر شده است.

در این میان ایالات متحده که از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پشتیبانی می‌کند، روز پنج‌شنبه، ۱۰ اسفند، از برنامه خود برای کمک‌ مستقیم به شورشیان خبر داد.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در کنفرانس بین‌المللی «دوستان سوریه» در رم، پایتخت ایتالیا، حضور یافته بود اعلام کرد که این کمک‌ها شامل غذا، تجهیزات درمانی و مبلغی به اندازه ۶۰ میلیون دلار است.

او در عین حال تاکید کرد که کمک‌ ایالات متحده به شورشیان سوریه شامل سلاح نخواهد بود.

اما علی‌رغم چنین تاکیدی، روسیه تصمیم آمریکا را باعث تشویق و دل‌گرم شدن «افراط‌گرایان» دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیماتی که در رم گرفته شد و اظهار نظرهای شفاهی و بیانیه‌های مکتوب به‌ طور مستقیم افراط‌گرایان را تشویق می‌کند که قدرت را به زور در اختیار بگیرند، صرف‌نظر از رنج اجتناب‌ناپذیری که مردم سوریه می‌برند.»

همچنین روزنامه دولتی تیشرین، چاپ سوریه، جان کری را متهم کرد که در جریان کنفرانس رم به جای ارائه یک راه‌ حل سیاسی به شورشیان سوریه پیشنهاد «تامین سلاح‌های آنها را داده تا در برابر حکومت به‌ کار ببرند».

این روزنامه هشدار داد که کمک‌های ایالات متحده «شامل سلاح، غذا و دارو برای کسانی می‌شوند که مشغول کشتار و ویرانی هستند».

جان کری گفته بود هدف از کمک‌ها این است که برای اپوزیسیون سوریه امکانی فراهم شود تا بتوانند مناطقی را که تصرف کرده‌اند حفظ کنند.

او اظهار داشت: «خطرات بسیار است و ما نمی‌توانیم با ریسک خود اجازه دهیم این کشور که در قلب خاورمیانه واقع است، توسط حاکمان فاسد خود به نابودی کشیده شود یا افراط‌گرایان آن را تصاحب کنند.»

اپوزیسیون و شورشیان سوریه بارها از جامعه جهانی خواسته‌اند که آنها را مسلح کنند، اما غرب نگران آن است که سلاح‌ها به دست اسلام‌گرایان افراطی بیفتد.

«کشتار دسته‌جمعی در استان حلب»

در تازه‌ترین تحولات سوریه، اپوزیسیون این کشور نیروهای بشار اسد را متهم به «کشتار» جدیدی در روستایی در شمال استان حلب کرد.

به گفته اپوزیسیون سوریه، نیروهای حکومتی در حمله‌ای که روز دوشنبه، هفت اسفند، به روستای ملکیه انجام دادند، ۷۲ نفر را به قتل رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش که «مرکز مطبوعات حلب»، متعلق به مخالفان حکومت، منتشر کرده است، قربانیان شامل کودکان و زنان نیز هستند که به اتهام همکاری با شورشیان به قتل رسیده‌اند.

این نهاد رسانه‌ای همچنین اعلام کرد، ۲۳ نفر از قربانیان این کشتار به خاطر سوختگی شدید هنوز تشخیص هویت نشده‌اند.

پیش از این بارها اخبار کشتار دسته‌جمعی در نقاط مختلف سوریه منتشر شده که واکنش‌های گسترده نهادهای حقوق بشر و دولت‌ها را در پی داشته است.

حکومت بشار اسد اتهام دست داشتن در این کشتارها را رد می‌کند و مخالفان خود را عامل آن می‌داند.
XS
SM
MD
LG