لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

استقبال عربستان از بازداشت عامل انفجار بیروت


حمله تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به مرگ رایزن فرهنگی ایران و ۲۵ نفر دیگر انجامید.
حمله تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به مرگ رایزن فرهنگی ایران و ۲۵ نفر دیگر انجامید.
روزنامه الحیات به نقل از سفیر عربستان سعودی در لبنان نوشت که سعودی‌ها از بازداشت ماجد الماجد، عامل انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت، استقبال کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشریه روز پنج‌شنبه، ۱۲ دی، گفت‌وگویی با علی عواض عسیری، سفیر سعودی، منتشر کرده است که در آن تاکید می‌شود حکومت عربستان مدت‌هاست در صدد یافتن ردپای ماجد الماجد، شهروند کشور خود، بوده است.

به گفته او، «ماجد تروریستی است که پیش از حمله به سفارت ایران، کشور خود را هدف حمله قرار داده بود و دادگاه سعودی مدت مدیدی است که خواستار محاکمه اوست».

مقامات امنیتی لبنان به تازگی از بازداشت ماجد الماجد، فرمانده سعودی گردان «عبدالله عزام» خبر داده‌اند، چهره‌ای مرتبط با سازمان القاعده که در حمله تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت و مرگ رایزن فرهنگی ایران و ۲۵ نفر دیگر نقش داشته است.

اما برخی نمایندگان مجلس ایران مقامات عربستان را نیز به دست داشتن در انفجار بیروت متهم کرده‌اند.

در این میان منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به‌ طور مشخص از شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان، به عنوان عامل پشت پرده این رویداد تروریستی نام برده و او را متهم کرده که با ماجد الماجد در ارتباط بوده و پشتیبانی‌اش می‌کرده است.

اما اکنون سفیر عربستان سعودی در بیروت می‌گوید که این حکومت پادشاهی نه تنها از مدت‌ها قبل در پی ماجد الماجد بوده، بلکه به تمام کشورها نیز در این مورد اطلاع داده است.

به گفته علی عواص عسیری، باید از فرد بازداشت‌شده تست دی‌ان‌ای گرفته شود تا مشخص شود که او واقعا ماجد الماجد است یا شخص دیگری.

در همین حال گزارش‌ خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، حکایت از درخواست ایران برای حضور در مراحل بازجویی از ماجد الماجد دارد.

این خبرگزاری سخنان عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان، را منتشر کرده که تایید می‌کند ایران به‌ طور رسمی خواسته خود را با مقامات لبنانی در میان گذاشته است.

آقای منصور همچنین درباره احتمال استرداد ماجد الماجد به عربستان سعودی گفته است که پرونده الماجد به کشورهای دیگری از جمله ایران و سوریه نیز مربوط می‌شود و از این رو استرداد او به توافق میان همه این کشورها بستگی دارد، در عین حال که لبنانی‌ها هم حق دارند که خود درباره مجازات او اقدام کنند.

گروه عبدالله عزام به فرماندهی ماجد الماجد سال ۲۰۰۹ شکل گرفت و گفته می‌شود که نه تنها در لبنان، بلکه در شبه جزیره عربستان نیز فعالیت دارد. این گروه همچنین در فهرست سازمان‌های تروریستی دولت ایالات متحده قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG