لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

وقوع زمین‌لرزه در چند استان ایران در کمتر از ۲۴ ساعت


تصویری از زلزله‌زدگان استان سیستان و بلوچستان
تصویری از زلزله‌زدگان استان سیستان و بلوچستان
شماری از استان‌های ایران در مناطق مختلف کشور روزهای جمعه و شنبه، ۳۰ و ۳۱ فروردین، شاهد وقوع زمین‌لرزه‌هایی بودند که شدت آنها از ۳ تا ۵/۲ ریشتر اعلام شده است.

گستره زمین‌لرزه‌های این دو روز در حدی بوده که استان‌های بسیاری را در شمال شرقی و غربی، مرکز و غرب کشور در برگرفته است، از جمله بوشهر، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، فارس و خراسان جنوبی.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:46 0:00
لینک مستقیم

تاکنون تلفاتی در رابطه با این زلزله‌ها گزارش نشده است و رسانه‌های خبری داخل ایران تنها به مجروح شدن شماری از شهروندان ایرانی اشاره کرده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ با ابعاد ۵/۲ ریشتر در حوالی شهرستان تسوج آذربایجان شرقی رخ داده است.

واحد مرکزی خبر لحظه وقوع این حادثه را حدود ساعت ۱۵ روز جمعه گزارش کرده و به نقل از مقامات محلی نوشته است که این زمین‌لرزه به سه روستای شهرستان تسوج خساراتی از ۵ تا ۳۰ درصد وارد آورده و نیز دو مجروح بر جای گذاشته است.

این رسانه همچنین می‌نویسد که شهرستان تسوج در فاصله ۲۱ ساعت پس از زلزله شاهد وقوع ۳۰ پس‌لرزه بوده است که قدرت برخی از آنها ۴ و ۳/۹ ریشتر بوده است.

منطقه «اهل» استان فارس نیز در ساعت دو بامداد شنبه، شاهد وقوع زلزله‌ای بود که بزرگی آن ۵ ریشتر گزارش داده است. مقامات هلال احمر می‌گویند این زمین‌لرزه هیچ خسارتی نداشته است.

گزارش‌های دیگر از وقوع زمین‌لرزه‌‌هایی به بزرگی ۴/۱ ریشتر در منطقه حبیب‌آباد استان اصفهان و بخش بردخون استان بوشهر خبر می‌دهد که زلزله نخست ساعت ۵۲ دقیقه بامداد شنبه و زلزله دوم حدود ساعت ۲۳ جمعه رخ داده است.

مقامات استان اصفهان می‌گویند که زمین‌لرزه منطقه حبیب‌آباد هیچ خسارتی نداشته، اما تاکنون گزارشی درباره میزان خسارات احتمالی بردخون بوشهر منتشر نشده است.

اما بخش بلداجی استان چهارمحال و بختیاری، آرین‌شهر از توابع شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی و شهرستان کوثر استان اردبیل هم در روزهای جمعه و شنبه شاهد وقوع زلزله‌هایی بودند که شدت آنها به ترتیب ۳/۶، ۳/۵ و ۳ ریشتر گزارش شده است.

برآوردها حکایت از آن دارد که این زلزله‌ها نیز خسارات جانی و مالی نداشته‌اند.

ایران در هفته‌های اخیر بارها حادثه زمین‌لرزه را تجربه کرده است که پاره‌ای از آنها با تلفات جانی نیز همراه بوده است، از جمله زلزله ۶/۱ ریشتری بوشهر که دست‌کم ۳۷ کشته بر جای گذاشت.

بزرگ‌ترین این زلزله‌ها نیز زلزله ۷/۸ ریشتری سراوان استان سیستان و بلوچستان بود که روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین، رخ داد و به مرگ دست‌کم یک نفر در ایران و ۳۴ نفر در نواحی مرزی پاکستان منجر شد.
XS
SM
MD
LG