لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

زلزله‌ ۵.۲ ریشتری آذربایجان شرقی را لرزاند


زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر بعد از ظهر پنجشنبه، ۲۹ فروردین، آذربایجان شرقی را لرزاند. طبق گزارش‌ها این زمین‌لرزه دو مصدوم سطحی داشته و خسارات مالی و جانی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این زمین‌لرزه ساعت سه بعد از ظهر در عمق ۱۲ کیلومتری شهر تسوج در آذربایجان شرقی رخ داد. رییس پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله جمعیت تحت تاثیر زلزله را حدود ۲.۵ میلیون تن برآورد کرد.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده شدت این زلزله را ۴.۸ ریشتر ثبت کرده است.

محمد تقی طالبیان، رییس اورژانس ایران به خبرگزاری فارس گفته است که زلزله روز پنجشنبه دو مصدوم سطحی داشته است. فرماندار شبستر نیز گفته است که این زلزله خسارات مالی و جانی نداشته است.

طبق گزارش‌ها این زلزله که در ۴۰ کیلومتری غرب شبستر رخ داده، در شهرهای تبریز، مرند، بناب و شبستر احساس شده است و تا کنون با دستکم پنج پس‌لرزه همراه بوده است.

زلزله روز پنجشنبه در حالی رخ داده است که مردادماه سال گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر شهرستان اهر و زلزله‌ای دیگر به بزرگی شش ریشتر شهرستان ورزقان را لرزاند. این دو زلزله بیش از ۳۰۰ کشته و حدود پنج هزار زخمی در آذربایجان شرقی بر جای گذاشت و هزاران نفر از مردم این منطقه را بی‌خانمان کرد.

در عین حال در چند وقت اخیر چندین زلزله در ایران رخ داده است.

۲۰ فروردین‌ماه زمین‌لرزه‌ای با بزرگی بیش از شش درجه در مقیاس ریشتر جنوب استان بوشهر را لرزاند و دستکم ۳۵ کشته و بیش از هزار زخمی بر جای گذاشت.

روز ۲۷ فروردین زلزله‌ای ۷.۸ ریشتری استان سیستان و بلوچستان ایران در نزدیکی مرز پاکستان را لرزاند.

این زمین لرزه که قوی‌ترین زلزله‌ای است که در نیم قرن اخیر در فلات ایران به ثبت رسیده، در پاکستان حدود ۴۰ کشته بر جای گذاشت.

۲۸ فروردین‌ماه نیز زمین‌لرزه جدیدی به بزرگی ۵٫۶ درجه در مقیاس ریشتر شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان را به لرزه در آورد.
XS
SM
MD
LG