لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

«دانشمند ایرانی» از زندان آمریکا با وساطت عمان آزاد شد


مجتبی عطاردی (چپ) در فرودگاه مسقط با استقبال کاردار سفارت ایران در عمان و مشاور سلطان قابوس روبه‌رو شد
مجتبی عطاردی (چپ) در فرودگاه مسقط با استقبال کاردار سفارت ایران در عمان و مشاور سلطان قابوس روبه‌رو شد
خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی عمان گزارش داد که مجتبی عطاردی، دانشمند ایرانی که به اتهام خرید تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی برای ایران در ایالات متحده بازداشت شده بود، روز جمعه، ششم اردیبهشت، وارد مسقط شد.

بر اساس این گزارش، آقای عطاردی که عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف است، با پادرمیانی سلطان قابوس، پادشاه کشور عمان، آزاد شده است.

عمان که از متحدان ایالات متحده در خلیج فارس محسوب می‌شود و در عین حال روابط نزدیکی نیز با تهران دارد، پیش از این نیز برای آزادی شهروندان کشورهای غربی که در ایران زندانی شده بودند، پادرمیانی کرده است.

تلویزیون عمان اما جزئیات بیشتری از شرایط آزاد شدن مجتبی عطاردی و بازگشت او به کشور منتشر نکرده است.

در عین حال خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است که آقای عطاردی در فرودگاه مسقط با استقبال کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان و یکی از مشاوران سلطان قابوس مواجه شده است.

فارس همچنین می‌نویسد که مجتبی عطاردی روز شنبه، هفتم اردیبهشت، به تهران بازخواهد گشت.

اواسط دی‌ماه سال ۱۳۹۰ بود که وب‌سایت شبکه پرس تی‌وی، تلویزیون متعلق به دولت ایران، نوشت مجتبی عطاردی، استادیار دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف، از ماه قبل آن در ایالات متحده در بازداشت به‌ سر می‌برد.

این شبکه تلویزیونی همچنین اتهام آقای عطاردی را خرید تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی برای ایران و نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران عنوان کرد.

ایران به‌واسطه برنامه اتمی خود که غرب نسبت به صلح‌آمیز بودن آن تردید دارد، با مجموعه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی مواجه است.

پرس تی‌وی می‌گوید که مجتبی عطاردی که زمان دستگیری ۵۴ ساله بوده است، پس از سفر به لس‌آنجلس در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۹۰ بازداشت شد.

این رسانه همچنین عنوان می‌کند که آقای عطاردی مدتی را در بازداشتگاه شهر دابلین ایالت کالیفرنیا، ۵۰ کیلومتری سان فرانسیسکو، به‌ سر برده است.

ایران در سپتامبر ۲۰۱۱، جاش فتال و شین باوئر، شهروندان آمریکایی را که به اتهام جاسوسی به ۸ سال زندان محکوم کرده بود، با پادرمیانی عمان آزاد کرد.

پیش از آن نیز عمان برای آزادی سارا شورد که همراه با فتال و باوئر در ایران در بازداشت به‌ سر می‌برد، وساطت کرده بود که این مسئله به آزادی او در سپتامبر ۲۰۱۰ انجامید.
XS
SM
MD
LG