لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

کشتی فرنگی ایران جام جهانی را با پیروزی آغاز کرد


ایران در نخستین دیدار خود با تیم ترکیه به برتری ۴ بر ۳ دست یافت.
ایران در نخستین دیدار خود با تیم ترکیه به برتری ۴ بر ۳ دست یافت.
جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۳ از صبح روز سه‌شنبه، یک اسفند با برگزاری مرحله مقدماتی در سالن ۱۲ هزار نفری تهران آغاز شد و ایران دو مسابقه نخست خود را با برتری سپری کرد.

این رقابت‌ها نخستین رویداد مهم جهانی پس از دو شوک بزرگ دنیای کشتی، یعنی کنار گذاشته شدن کشتی از فهرست مقدماتی ۲۶ رشته ورزشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ و سپس برکناری رافائل مارتینتی رییس فیلا پس از ۱۱ سال حکمرانی بر فدراسیون جهانی کشتی است.

مسابقات کشتی فرنگی با حضور تیم‌های ملی روسیه، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان و کره جنوبی در گروه نخست، و تیم‌های ایران، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، آذربایجان و مجارستان در گروه دوم انجام می‌شود.

در نخستین دیدار، تیم ملی ایران که پس از المپیک لندن و جدایی محمد بنا، با هدایت رسول جزینی در این مسابقات شرکت کرده، در حالی که از جمع نفرات المپیکی فقط بشیر باباجان‌زاده را در فوق سنگین در اختیار داشت به مصاف ترکیه رفت و در مصافی که در اوزان سبک به سود ایران و در اوزان بالا به سود ترکیه بود، با نتیجه ۴ بر ۳ این تیم را شکست داد. نتایج انفرادی این رقابت به شرح زیر است.

۵۵ کیلوگرم: سامان عبدولی ۵ فاتح اوچونجو ۴

سامان عبدولی که برادر سعید عبدولی دیگر ملی‌پوش کشتی فرنگی ایران است، در وقت دوم یک فیتوی زیبا به نمایش گذاشت و تماشاگران را به وجد آورد.

۶۰ کیلوگرم: عبدالمحمد پاپی ۲ اریک مولوت ۰

پاپی در هر دو تایم با اجرای فن، حریفش را به بیرون تشک انداخت و برنده شد.

۶۶ کیلوگرم: علی محمدی ۴ آتاکان یوکسل ۰

در تایم اول حریف ترک نتوانست بر روی محمدی فن اجرا کند. محمدی در وقت دوم با اجرای فیتوی زیبا سه امتیاز گرفت تا سومین برد را نصیب ایران کند.

۷۴ کیلوگرم: فرشاد علیزاده ۴ شرف تفنگ ۰

علیزاده که نفر سوم مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک است، در وقت دوم با به نمایش گذاشتن سالتوی بی نقص، سه امتیاز گرفت و برتری تیمی ایران را هم مسجل کرد.

۸۴ کیلوگرم: طالب نعمت پور ۰ سلجوق جبی ۳

سلجوق جبی قهرمان پیشین جهان است و به رغم قطعی شدن شکست تیمش، مانع از سنگین‌تر شدن این باخت شد و از اعتبار نام و عناوین خودش دفاع کرد.

۹۶ کیلوگرم: داود گیل نیرنگ ۳ جنک ییلدم ۶

این وزن را هم ترکیه به سود خود خاتمه داد تا در وزنی که ایران مدال طلای المپیک لندن را با قاسم رضایی نصیب خود کرده، یک شکست متحمل شود.

۱۲۰ کیلوگرم: بشیر باباجان‌زاده مقابل رضا کایالپ قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان کشتی نگرفت. باباجان‌زاده در حالی که چند ثانیه بیشتر از شروع کشتی نگذشته بود، حاضر به ادامه مسابقه نشد. باباجان‌زاده از رده جوانان تا بزرگسالان چند بار به کایالپ باخته است. او وانمود کرد که حالش بد است و مسابقه نداد. این موضوع خنده کایالپ را به همراه داشت!

در حاشیه این مسابقه، حمزه یرلی کایا قهرمان پرآوازه ترکیه که ۵ طلای جهان و المپیک در کارنامه دارد و اخیرا رئیس فدراسیون کشتی ترکیه شده، از کنار تشک کشتی‌گیران تیمش را راهنمایی می‌کرد و یک لحظه آرام و قرار نداشت. او پس از چهارمین باخت تیمش با عصبانیت سالن را ترک کرد.

در سایر مسابقات، در گروه اول روسیه ۷- ۰ بلغارستان را شکست داد. کره جنوبی ۵-۲ بلاروس را شکست داد. در گروه دوم ایران ۴-۳ ترکیه را از پیش را برداشت و قزاقستان با همین نتیجه مقابل مجارستان به برتری رسید. سپس ترکیه هم ۴-۳ در برابر آذربایجان به برتری دست یافت.

ایران در دومین دیدار، قزاقستان را هم ۶-۱ شکست داد که نتایج انفرادی این مسابقه در ادامه آمده.

۵۵ کیلوگرم: محسن حاجی پور ۲ ژانسریک شرسنبایف ۰

حاجی پور حریفش را در خاک نشاند و برنده تایم اول شد. در تایم دوم هم کشتی‌گیر قزاق در کلینچ فن نزد و باخت.

۶۰ کیلوگرم: عبدالمحمد پاپی 1 یربول کیکبایف 3

داوران در وقت اول، پاپی را به دلیل عدم اجرای فن جریمه کردند. در وقت دوم هم در حالی که کشتی ۱-۱ بود، کار به اعتراض کشید که این بار هم داوران به حریف قزاق امتیاز دادند. مربیان ایران به قضاوت این مسابقه اعتراض داشتند.

۶۶ کیلوگرم: افشین بیابانگرد ۲ یربول کونیراتوف ۰

بیابانگرد در وقت اول در حالی که هر دو کشتی‌گیر مایه فن را در اختیار داشتند، حریف را به بیرون برد که داور امتیاز نداد اما با اعتراض مربیان و بازبینی فیلم، امتیاز به بیابانگرد رسید. در وقت دوم هم کشتی‌گیر قزاق، فنی اجرا نکرد و مغلوب شد.

۷۴ کیلوگرم: فرشاد علیزاده ۴ دژان کارتیکوف ۰

علیزاده در تایم اول حریف را به روی پل برد تا دو امتیاز بگیرد. در ادامه هم فن کمر زد، گرچه حریفش را به روی پل نبرد اما داوران برای اقدام به اجرای فن، یک امتیاز دادند. در وقت دوم کشتی‌گیر قراق نتوانست فن بزند و سومین برد نصیب ایران شد.

۸۴ کیلوگرم: طالب نعمت‌پور ۸ الخازور اوزدیف ۰
نعمت‌پور در وقت دوم با باراندازهای پیاپی حریفش را از پا درآورد و ضمن جبران شکست در مسابقه قبلی مقابل رقیب ترکیه‌ای، چهارمین برد انفرادی و پیروزی ایران در این مسابقه را رقم زد.

۹۶ کیلوگرم: مهدی علیاری ۲ یرولان ایزکاکوف ۱

علیاری هر دو امتیازش را با خارج کردن حریف از تشک بدست آورد.

۱۲۰ کیلوگرم: بشیر باباجان‌زاده ۳ نورماخان تینالیف ۰

باباجان‌زاده وقت اول را با یک بارانداز به سود خود تمام کرد. در وقت دوم هم کشتی‌گیر قزاق فن نزد تا بر خلاف مسابقه با ترکیه که ایران هر سه مصاف اوزان سنگین را واگذار کرده بود، این بار هر سه وزن بالا را به سود خود خاتمه دهد.
XS
SM
MD
LG