لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

«ایران سه مرد فنلاندی را دستگیر کرده است»


فنلاند می گوید این سه نفر در خلیج فارس بازداشت شده اند.
فنلاند می گوید این سه نفر در خلیج فارس بازداشت شده اند.
فنلاند می گوید که ایران سه تن از شهروندان این کشور را به دلیل آنچه «ورود غیر قانونی به آب های این کشور به هنگام ماهیگیری در خلیج فارس» خوانده شده، دستگیر کرده است.

وزارت امور خارجه فنلاند روز چهارشنبه اعلام کرد: «سه مرد که برای شرکت فنلاندی - آلمانی شبکه زیمنس - نوکیا در دوبی کار می کنند، روز شنبه در نزدیکی جزیره ابوموسی دستگیر شده و هم اکنون در مکان نامعلومی نگهداری می شوند.»

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه گفت از دستگیری این سه تن اطلاعی ندارد و تلویزیون دولتی ایران نیز هیچ گزارشی درباره دستگیری این افراد پخش نکرده است.

همزمان پاسی توئومینن، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه فنلاند به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در این مدت با ایران در تماس بودیم و بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده ایم، می دانیم این سه تن در وضعیت خوبی هستند.ما انتظار داریم این مساله هر چه زودتر حل شود.»

وزیر امور خارجه فنلاند نیز گفت امکان دارد این سه شهروند فنلاندی روز چهارشنبه آزاد شوند.

به گفته مقامات فنلاندی، روند رسیدگی به پرونده این سه مرد به دلیل تعطیلات دو روزه سالگرد مرگ آیت الله خمینی در ایران، به تعویق افتاد.

سفیر فنلاند در تهران قرار است روز چهارشنبه با مقامات وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کند.

شرکت شبکه های نوکیا - زیمنس نیز دستگیری سه کارمندشان را تایید کرده اما از افشای نام و هویت آن ها خودداری کرده است.

همچنین وزارت امور خارجه فنلاند روز چهارشنبه به شهروندان خود برای ورود به آب های خلیج فارس هشدار داد.

در اطلاعیه وزارت خارجه فنلاند آمده است: «امارات متحده عربی با همسایگانش بر سر مرز های آبی خلیج فارس مشاجره دارد. شهروندان کشورهای غربی که طی سال های اخیر با قایق به مناطق حساس سیاسی در این منطقه سفر کرده اند، دستگیر و به حبس های طولانی محکوم شده اند.»

در ادامه این اطلاعیه به شهروندان فنلاندی هشدار داده شده از ورود به محدوده جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک خودداری کنند.

در ماه های اخیر تعدادی از شهروندان خارجی در آب های ایران دستگیر شده اند. در ۲۳ مارس سال جاری پانزده ملوان و تفنگدار بریتانیایی در حالی که مشغول گشت زنی در خلیج فارس بودند، دستگیر شدند. این پانزده تن دو هفته در ایران در بازداشت بودند و پس از آن آزاد شدند.

ایران عقیده داشت این ملوانان وارد آب های این کشور شده اند اما بریتانیا می گفت ملوانان مشغول گشت زنی در آب های عراق بوده اند.

در ماه آوریل نیز دو مهندس سوئدی پس از تحمل یک سال حبس در ایران آزاد شدند. این دو تن در ماه مارس سال گذشته میلادی به دلیل «عکسبرداری از تاسیسات نظامی ایران» در جزیره قشم دستگیر و به دو سال حبس محکوم شده بودند.

این دو تن می گفتند عکس های توریستی گرفته اند اما تهران آن ها را به جاسوسی متهم می کرد.

دو شهروند اروپایی دیگر، یک توریست آلمانی و یک شهروند فرانسوی نیز پیش از پایان ۱۸ ماه حبس، اوایل سال جاری آزاد شدند. اتهام این دو تن ورود غیر قانونی به آب های ایران اعلام شد.
XS
SM
MD
LG