لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

رسانه‌های آمریکا: آگهی‌های فیس‌بوکی گروه روسی از برنامه‌های ترامپ حمایت می‌کرد


رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند عملیات یک گروه از «اوباش اینترنتی»ِ حامی کرملین در فیس‌بوک، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فعالانه متمرکز بر اشائه و تبلیغ برخی وعده‌ها و برنامه‌های انتخاباتی دونالد ترامپ -به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان- بود.

در میانه شهریور ماه «فیس‌بوک» رسما اعلام کرد، یافته‌های این شبکه اجتماعی حاکی‌ست به گروهی از «ترول‌های اینترنتی» حامی دولت روسیه، که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته در آمریکا، افکار عمومی رای‌دهندگان را هدف قرار داده بودند، آگهی فروخته‌است.

بیشتر این آگهی‌ها که گفته شده بود مسائلی مانند مهاجرت، مسلمانان یا دگرباشان را هدف قرار داده بودند، اکنون حذف شده‌اند.

ترول‌ یا اوباش اینترنتی، افراد یا گروه‌هایی هستند که با پخش اخبار جعلی، ایجاد فضای هیجانی، جنجال، تحریک و اقداماتی شبیه این، در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

با وجود حذف آگهی‌ها، وب‌سایت آمریکایی «دیلی بیست» چند روز پیش گزارش داده بود به برخی از این آگهی‌ها دست پیدا کرده‌است. به گفته این وب‌سایت این گروه که «از ترول‌های شناخته‌شده در سن‌پترزبورگ» هستند یک گروه فیس‌بوکی به نام «سکیورد بردرز» (فارسی: مرزهای امن) به راه انداخته بود که فعالانه از برنامه‌های ترامپ حمایت و از مخالفان لیبرال او انتقاد می‌کرد.

برای نمونه یکی از این آگهی‌ها که «دیلی‌بیست» منتشر کرده از این اظهارات ترامپ که پنج میلیون مهاجر غیر قانونی در انتخابات ۲۰۰۸ رای داده‌اند، حمایت می‌کرد و از کاربران فیس‌بوک نیز می‌خواست اگر موافق هستند آن را «لایک» کنند.

یکی دیگر از این آگهی‌ها به برنامه ترامپ برای پایان دادن به سنت جشن عید فطر در کاخ سفید اشاره کرده از کاربران خواسته بود اگر موافق هستند «لایک» کنند.

آگهی دیگر به موضوع ساخت دیوار در مرز مکزیک می‌پرداخت و مهاجران آمریکای لاتین را «تبه‌کار» و «متجاوز جنسی» توصیف می‌کرد.

گزارش‌ها در این مورد پس از یافته‌های «دیلی‌بیست» ادامه پیدا کرد و خبرگزاری رویترز نیز ۱۲ سپتامبر گزارش داد گروه «مرزهای امن» یک آگهی فیس‌بوکی برای تظاهرات علیه مهاجران در اوت ۲۰۱۶، در ایالت آیداهو منتشر کرده بود. در پی آن ۴۸ نفر ابراز علاقه کرده و چهار نفر نیز اعلام کرده بودند در آن شرکت کردند.

با انتشار این گزارش‌ها گروه «سی‌ال‌سی»، یک کارزار حقوقی در واشینگتن که مبلغ شفافیت در انتخابات است، در نامه‌ای به مارک زوکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک، از این شرکت خواسته است متن این آگهی‌ها را در اختیار عموم قرار دهد.

فیس‌بوک در واکنش به این نامه گفته «قوانین فدرال و تحقیقاتی که در حال حاضر در حال انجام است، آنچه ما می‌توانیم به‌طور عمومی منتشر کنیم را محدود کرده‌است».

این شرکت گفته است اطلاعات خود را در اختیار وزارت دادگستری و کمیته‌هایی که در کنگره ایالات متحده مشغول تحقیقات در مورد اتهام‌ دخالت روسیه در انتخابات آمریکا هستند، گذاشته‌است. مسکو همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG