لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۹

انتقاد شدید از فیس‌بوک به دلیل قطع دسترسی کاربران به رسانه‌های خبری در استرالیا


پس از آن که دولت استرالیا طبق قانونی جدید از فیس‌بوک خواست برای پخش کانال‌های خبری از طریق صفحات خود عوارض بپردازد، این شبکه اجتماعی از روز پنج‌شنبه پخش تمامی شبکه‌های خبری محلی و بین‌المللی را از صفحات خود حذف کرد.

بنا بر گزارش‌ها، این تصمیم تأثیر زیادی بر روی انتقال اخبار مهم به شهروندان، از جمله در زمینه‌ توصیه‌های مبارزه با بیماری کرونا، سیل و آتش‌سوزی گذاشته و کانال‌های شرکت‌های بزرگ تجاری و حتی بنیادهای خیریه نیز از این تصمیم ضربه خورده‌اند.

این در حالی است که کانال‌های پخش اخبار جعلی و اشاعه‌دهنده تئوری‌های توطئه همچنان در فیس‌بوک فعال‌اند و به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تضاد، یعنی قطع اخبار رسمی و پخش اخبار جعلی در این شبکه پرطرفدار، باعث نگرانی شده است.

گروه‌های ناظر رسانه‌ای می‌گویند اکنون دست روزنامه‌نگاران حرفه‌ای که به عنوان محک و معیاری برای رو کردن دست شایعه‌پراکنان عمل می‌کردند از این شبکه کوتاه شده است.

مارکوس استروم، نماینده گروه «ائتلاف رسانه، تفریحات و هنر»، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اقدام فیس‌بوک بسیار غیرمسئولانه است و تشویق به اشاعه اخبار جعلی به حساب می‌آید که به خصوص در دوره همه‌گیری کووید ۱۹ امری خطرناک و به مثابه خیانت به مخاطبان استرالیایی است.»

یک سخنگوی فیس‌بوک در واکنش به این انتقادها گفته است که «تعهد این شرکت به مبارزه با اخبار جعلی بر روی شبکه فیس‌بوک تغییری نکرده است.»

رسانه‌های بزرگ خبری جهانی از مدت‌ها پیش شکایت داشته‌اند که شرکت‌های اینترنتی، مثل گوگل و فیس‌بوک، از راهی آسان، یعنی با قرار دادن آگهی در کنار محتوای تولیدی رسانه‌های خبری، به درآمد سرشاری دست یافته‌اند و این «روندی عادلانه نیست.»

برای رسیدگی به این موضوع، فرانسه و چند دولت دیگر از گوگل، فیس‌بوک و دیگر غول‌های اینترنتی خواسته‌اند تا برای پخش محتوای خبری دیگر رسانه‌ها پول بپردازند و اکنون استرالیا نیز به این گروه پیوسته است.

در حالی که فیس‌بوک از پرداختن چنین وجوهی به استرالیا سر باز زده و به‌جای آن کانال‌های خبری را قطع کرده است، گوگل اعلام کرده که در مورد پرداخت مبالغی به رسانه‌ها در استرالیا به توافق رسیده است.

‌فیس‌بوک می‌گوید از طریق کلیک مخاطبان بر روی صفحات بنگاه‌های رسانه‌ای استرالیایی، برای آنها صدها میلیون دلار درآمد ایجاد کرده و همین مقدار «کافی است.»

۵۳ درصد از درآمد تبلیغات آنلاین در استرالیا از طریق گوگل حاصل می‌شود و سهم فیس‌بوک در این درآمدزایی ۲۳ درصد است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG