لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

حذف ده‌ها حساب «جعلی ایرانی» از فیس‌بوک و توییتر


نشان شرکت فیس‌بوک در کنفرانسی در بلژیک؛ ژانویه ۲۰۱۸
نشان شرکت فیس‌بوک در کنفرانسی در بلژیک؛ ژانویه ۲۰۱۸

فیس‌بوک روز چهارشنبه اعلام کرد که ده‌ها حساب کاربری «جعلی» در این شبکه اجتماعی و شماری حساب در اینستاگرام را که «از ایران هدایت می‌شدند و درباره سیاست آمریکا مطلب منتشر می‌کردند» مسدود کرده‌ است.

در همین حال شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز گزارش کرد که توییتر نیز حساب‌هایی را «با منشاء ایران» حذف کرده، اما در این زمینه اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است.

بنا بر آن‌ چه شرکت فیس‌بوک روز چهارشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، در وبلاگ رسمی خود منتشر کرد، این موارد مربوط به ده‌ها حساب شخصی، صفحه (پیج)، گروه و حساب‌های کاربری در اینستاگرام می‌شوند که به روسیه، ایران، ویتنام و میانمار می‌رسند.

از این میان شش حساب کاربری در فیس‌بوک و پنج حساب در اینستاگرام «مرتبط به یک شبکه کوچک بودند که ریشه آن به ایران باز می‌گردد، مشمول مداخله‌های خارجی می‌شود و تمرکز آن به‌طور مشخص بر [سیاست در] ایالات متحده بوده است».

این حساب‌ها در این پست مشخص نشده‌اند. هرچند فیس‌بوک تاکید کرده که آن‌ها جعلی بودند و در نتیجه هویت اصلی کاربران نیز احتمالا ناشناخته است.

به گفته فیس‌بوک، «عواملی که پشت اقدامات ایران بودند… پیشتر نیز توسط سازوکار خودکار، رصد و مسدود شده بودند».

این حساب‌ها «پست‌هایی در مورد خبرهای سیاسی و ژئوپولتیک، از جمله مسائلی در مورد انتخابات آمریکا، مسیحیت، روابط ایران و آمریکا، سیاست‌های مهاجرتی، انتقاد از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و چهره‌های شناخته‌شده، به اشتراک‌ می‌گذاشتند».

در ادامه گفته شده که حساب‌های مسدود شده «همچنین ویدئوهای مصاحبه با افراد دانشگاهی، چهره‌های شناخته‌شده و تحلیل‌گران را در مورد ایران و انتخابات آمریکا به اشتراک می‌گذاشتند».

از منظر فیس‌بوک ارتباط‌هایی بین این حساب‌ها و «شبکه‌ای» که سال پیش مسدود شده بود دیده می‌شود.

سال پیش در بهمن ماه فیسبوک اعلام کرد که صدها حساب و صفحه از ایران که رفتار هماهنگ‌شده ای در ۲۰ کشور دنیا داشتند را بسته است.

فیس‌بوک تصاویری از برخی از صفحه‌های مسدودشده را نیز منتشر کرده‌است که یک مورد به دونالد ترامپ اشاره دارد و یک مورد دیگر حملاتی لفظی را متوجه جان بولتون، و همچنین استفاده از واژگان دیگری به‌جای خلیج فارس کرده است.

این تصاویری‌ست که در کنار یک تصویر دیگر خود شبکه فیس‌بوک در اختیار عموم گذاشته است.

شرکت امنیت سایبری «فایرآی» به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته از برآوردهای این شرکت در مورد حساب‌های مسدودشده مرتبط با این کشورها بر می‌آید که برخی خود را جای «روزنامه‌نگار» جا زده‌اند، و یا برخی دیگر خود را به‌عنوان یک «لیبرال» آمریکایی جا زده‌اند.

«فایرآی» در وب‌سایت خود با یادآوری پستی از بهار گذشته می‌گوید ظاهرا برخی از این افراد ایرانی «روزنامه‌نگار نما» تلاش کرده‌اند با روزنامه‌نگاران و سیاستمداران واقعی ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها اظهاراتی در راستای منافع یا دیدگاه‌های خود بگیرند.

وب‌سایت «ورج» که وبگاه اختصاصی روزنامه‌نگاری فناوری‌ست نیز با اشاره به پست و تصاویر منتشر شده توسط فیس‌بوک می‌گوید ظاهرا هدف برخی از این حساب‌ها، مسیحیان انجیلی حامی دونالد ترامپ بوده‌است.

بسیاری از حساب‌هایی که مسدود شده‌اند نیز مربوط به روسیه می‌شوند. فیس‌بوک گفته این حساب‌ها و گروه‌ها «به‌طور مشخص بر اوکراین و کشورهای همسایه» روسیه تمرکز داشتند.

منابع: وبلاگ رسمی فیس‌بوک، فایرآی، سی‌ان‌ان، ورج
XS
SM
MD
LG