لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

فیس‌بوک: هکرهای مستقر در ایران کارکنان ارتش آمریکا را هدف قرار داده بودند


فیس‌بوک می‌گوید حدود ۲۰۰ حساب کاربری متعلق به هکرهای ایرانی را که در راستای پروژه جاسوسی سایبری جمهوری اسلامی اغلب کارکنان ارتش ایالات متحده و شرکت‌های دفاعی و هوا-فضا را هدف قرار داده بودند، مسدود کرده است.

این شبکه اجتماعی روز پنج‌شنبه ۲۴ تیر اعلام کرد که گروه یادشده از حساب‌های کاربری جعلی اشخاص برای ارتباط با افرادی که هدف قرار داده بودند، استفاده می‌کردند و در برخی موارد به مدت چند ماه برای جلب اعتماد آن‌ها تلاش می‌کردند تا بتوانند آنان را به سمت سایت‌هایی هدایت کنند که با یک کلیک بر روی لینک‌های آلوده، بدافزارهای جاسوسی روی دستگاه‌های‌شان نصب شود.

گروه تحقیقات فیس‌بوک در یک پست وبلاگی نوشت: «این فعالیت‌ها گویای یک عملیات بی‌وقفه با استفاده از امکانات خوب است و در عین حال اقدامات امنیتی نسبتا قدرتمندی هم برای پنهان کردن افرادی که پشت آن قرار دارند، انجام شده است».

به گفته فیس‌بوک، این گروه در شبکه‌های اجتماعی مختلف پروفایل‌هایی درست کردند که به نظر معتبر می‌رسید و اغلب صاحبان آن‌ها را کارکنان شرکت‌های دفاعی و هوا-فضا معرفی می‌کرد.

شرکت لینکدین هم که متعلق به مایکروسافت است اعلام کرد چندین حساب کاربری را حذف کرده است و توئیتر هم می‌گوید که در رابطه با گزارش فیس‌بوک تحقیقاتی را آغاز کرده است.

کارشناسان امنیتی نام این گروه را «ترتس‌شل» (پوسته لاک‌پشت) عنوان کرده‌اند.

فیس‌بوک می‌گوید که این هکرها اغلب افراد مستقر در ایالات متحده و همچنین بریتانیا و اروپا را هدف قرار می‌دهند و کمپین آن‌ها از سال ۲۰۲۰ فعال شده است.

بیانیه فیس‌بوک اما مشخص نکرده که کدام شرکت‌ها و چه کسانی هدف این عملیات جاسوسی بوده‌اند.

این شبکه اجتماعی پیش از این به دفعات صدها حساب کاربری وابسته حکومت ایران را مسدود کرده بود، از جمله اواخر اسفند پارسال که اعلام کرد این حساب‌های کاربری برای حمایت از اعتراضات مردمی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، راه‌اندازی شده بود.

در بسیاری از موارد نیز حساب‌های کاربری ایرانی با هدف تضعیف دولت ایالات متحده اطلاعات غلط و گمراه‌کننده درباره سیاست‌ها و اقدامات کاخ سفید منتشر کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG