لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

نظرسنجی تازه پیو: میزان اشتراک فیس‌بوک در آمریکا کاهش نیافته است


مؤسسه نظرسنجی «پیو» بر اساس نتایج پژوهش جدیدی، اعلام کرد با وجود مجموعه‌ای از رویدادهای جنجالی در مورد نحوه فعالیت «فیس‌بوک» و روی آوردن تعداد زیادی از کاربران جوان‌تر به پلتفرم‌های دیگر مثل «تیک تاک»، میزان اشتراک «فیس‌بوک» در آمریکا کاهش نیافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی مؤسسه «پیو» که در اوایل سال ۲۰۲۱ انجام شده، نشان می‌دهد ۶۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی از «فیس‌بوک» و ۷۲ درصد از این جمعیت، دست‌کم از یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که میزان استفاده از «فیس بوک» طی پنج سال اخیر در آمریکا تغییری نکرده است.

مؤسسه «پیو» در بخش دیگری از نتایج نظرسنجی خود، اضافه کرده که «با وجود آنکه درباره نظر مردم آمریکا در قبال فیس‌بوک مطالب متعددی منتشر شده، اما کاربران این شبکه کماکان به شکل فعالی از آن استفاده می کنند.

حدود ۷۰ درصد از کاربران فیس‌بوک می‌گویند هر روز و حدود ۴۹ درصد نیز می‌گویند چندین بار در روز از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.»

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد با وجود موارد جنجالی مثل رسوایی «کمبریج آنالیتیکا» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که موضوع آن دسترسی بدون اجازه به اطلاعات خصوصی میلیون‌ها نفر از کاربران بود، نگرانی‌های گسترده در مورد انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست و به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران، میزان استفاده از فیس‌بوک در آمریکا طی سال‌های اخیر کاهش نیافته است.

نتایج پژوهش مؤسسه «پیو» درعین حال نشان می‌دهد که با وجود ثابت ماندن میزان استفاده از «فیس‌بوک»، روی‌آوردن کاربران و به خصوص افراد زیر ۳۰ سال به شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل «تیک تاک»، «اسنپ چت» و «اینستاگرام » (متعلق به شرکت فیس‌بوک) و استفاده از شبکه اشتراک ویدئو «یوتیوب» افزایش یافته است.

حدود ۸۱ درصد از بزرگسالانی که در این نظر سنجی شرکت کردند، می‌گویند از «یوتیوب» استفاده می‌کنند. این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۳ درصد بود.

این اولین باری است که نظرسنجی مؤسسه «پیو» میزان کاربران شبکه اجتماعی «تیک تاک» را نیز بررسی کرده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد حدود ۲۱ درصد از بزرگسالان و حدود ۴۸ درصد از افراد زیر ۳۰ سال در آمریکا، از این شبکه اجتماعی اشتراک ویدئو استفاده می‌کنند.

مالک این شبکه اجتماعی یک شرکت چینی است و دولت آمریکا به دلیل حساسيت‌های مربوط به امنیت ملی، فعالیت آن را به دقت زیر نظر دارد.

در گروه سنی بین ۱۸ تا ۲۹ سال، حدود ۷۱ درصد از «اینستاگرام»، نزدیک به ۶۵ درصد از «اسنپ چت» و حدود ۷۰ درصد نیز از «فیس‌بوک » استفاده می‌کنند که مشابه درصد کاربران در تمامی گروه‌های سنی است.

در عین حال درصد جمعیتی که از شبکه اجتماعی «توئیتر» استفاده می‌کنند در سال‌های اخیر افزایش نیافته و در میان تمامی گروه‌های سنی، ۲۳ درصد و در بین گروه سنی زیر ۳۰ سال، حدود ۴۲ درصد از این شبکه بهره می‌برند.

یک شبکه اجتماعی جدید به نام «نکست دور» (همسایه) که تمرکز آن روی جوامع محلی است نیز برای اولین بار در نظرسنجی مؤسسه « پیو» مورد بررسی قرار گرفته و ميزان کاربران آن حدود ۱۳ درصد از بزرگسالان گزارش شده است.

کاربران شبکه اجتماعی «ردیت» در مقایسه با نظرسنجی سال ۲۰۱۹ حدود هفت درصد افزایش یافته و به ۱۸ درصد از جمعیت بزرگسال رسیده است.

در این نظرسنجی که درنیمه اول بهمن انجام شده، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کرده و میزان خطای آن حدود ۲.۹ درصد تخمین زده می‌شود.

با استفاده خبرگزاری فرانسه، ش.ر
XS
SM
MD
LG