لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۹

مواجهه با ویروس کرونا، این بار به زبان موسیقی!


فرآیند «صوت‌سازی» به درک بهتر داده‌ها کمک می‌کند، و به دانشمندان امکان می‌دهد با جست‌وجو در فاصله‌های موسیقایی بتوانند پیدا کنند که پادتن‌ها یا داروها بتوانند در آن جای بگیرند.
فرآیند «صوت‌سازی» به درک بهتر داده‌ها کمک می‌کند، و به دانشمندان امکان می‌دهد با جست‌وجو در فاصله‌های موسیقایی بتوانند پیدا کنند که پادتن‌ها یا داروها بتوانند در آن جای بگیرند.

احتمالاً تا حالا با تصاویر گرافیکی زیادی از ساختار ویروس کرونا روبه‌رو شده‌اید؛ ویروسی که آمار مبتلایانش در جهان هر روز رو به افزایش است و دانشمندان در کشورهای مختلف برای مهار آن در حال تحقیق هستند.

اما به گزارش مجله ساینس، دسته‌ دیگری از دانشمندان راهی پیدا کردند که شما بتوانید این ویروس را بشنوید. بله درست خواندید، این پژوهشگران موفق شده‌اند ساختار خوشه‌ای پروتئینی ویروس کرونا را به زبان موسیقی ترجمه کنند.

صداهایی که ‌می‌شنوید مثل زنگ‌آویزها، سازهای زهی، فلوت‌ و غیره، همه ترجمه زیروبم‌های مختلف خوشه پروتیئن کرونا به موسیقی است که از سطح این ویروس به بیرون می‌ریزند.

همانند دیگر پروتئین‌ها، خوشه‌های کرونا از ترکیب اسید آمینه‌ها ساخته شده‌اند، و پژوهشگران دانشگاه MIT با تکنیک جدیدSonification یا صوت‌سازی،‌ به هر کدام از اسیدهای آمینه یک نت موسیقی در گامی مشخص داده‌اند و کل ساختار پروتئین را به موسیقی تبدیل کردند.

در دنیای واقعی اسید آمینه‌ها تمایل دارند که تغییر شکل مارپیچی بدهند یا بر روی سطحی کشیده شوند. پژوهشگران با ثبت این تغییرات زمان و حجم نت‌ها رو مشخص کرده‌اند. جنبش‌های مولکولی ناشی از گرما هم صداهای خاص خودشان را دارند.

اما چرا باید یک ویروس را تبدیل به موسیقی کرد؟ جدا از اینکه فرآیند «صوت‌سازی» به درک بهتر داده‌ها کمک می‌کند، این فرمت جدید به دانشمندان امکان می‌دهد با جست‌وجو در نقاط مشخصی از این فاصله‌های موسیقایی بتوانند نقاطی را در ساختار پروتئین پیدا کنند که پادتن‌ها یا داروها بتوانند در آن جای بگیرند.

به گفته پژوهشگران این راه حل نسبت به روش‌های قبلی مطالعه پروتئین‌ها از جمله مدل‌سازی مولکولی سریع‌تر و قایل لمس‌تر است. همچنین دانشمندان بر این باور هستند که شاید با مقایسه قطعات موسیقی یک خوشه پروتئین با اطلاعات صوتی شده دیگر پروتئین‌ها شاید بتوان آن چیزی که مانع ابتلای سلول ها به ویروس می‌شوند را پیدا کرد.

راجع به سازها هم باید گفت که تماماً انتخاب خود پژوهشگران هستند، و در این مورد ساز ژاپنی کوتو برای نت‌های اصلی انتخاب شده است. سازی با صدایی آرامش‌بخش که در زمان‌های سخت باعث آرامش ذهنی می‌شود.

XS
SM
MD
LG