لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

فائزه هاشمی: ابراهیم رئیسی کاره‌ای نیست و عده‌ای در پشت‌پرده او را اداره می‌کنند


فائزه هاشمی رفسنجانی، نماینده سابق مجلس و فرزند رئیس‌جمهوری پیشین ایران، می‌گوید ابراهیم رئیسی «کاره‌ای نیست» و عده‌ای در پشت‌پرده او را «اداره می‌کنند و بر تصمیم‌گیری او تاثیر می‌گذارند».

خانم هاشمی در گفت‌وگو با وبسایت «دیده‌بان ایران» که روز دوشنبه ۲۰ دی‌ منتشر شد، گفته است ابراهیم رئیسی «دارد اداره می‌شود. در واقع خود ایشان کاره‌ای نیست، عده‌ای در پشت پرده رئیس‌جمهور را اداره می‌کنند و بر تصمیم‌گذاری او تاثیر می‌گذارند».

او افزوده که «در بدنه دولت هم همین‌طور است؛ استانداری‌ها و فرمانداری‌هایی که الان در حال حاضر همه دارند نظامی می‌شوند».

ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد امسال که با تحریم گسترده مخالفان روبرو شد با کسب ۱۸ میلیون رای که معادل ۳۰ درصد افراد واجد شرایط بود به عنوان فرد پیروز معرفی شد.

طبق اعلام وزارت کشور ایران، نرخ مشارکت در این انتخابات ۴۸.۸ درصد بود که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

آقای رئیسی در حالی به این مقام رسید که هیچ‌گونه سابقه اجرایی نداشته و در کارزار انتخاباتی خود مدعی شد که «هفت هزار» صفحه برنامه برای بهبود وضعیت کشور دارد؛ با این حال تاکنون هیچ برنامه‌ مورد قبول کارشناسان اقتصادی ارائه نداده است.

فائزه هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفته است: تحلیل‌ها در مورد این‌که ابراهیم رئیسی گزینه رهبری جمهوری اسلامی است، «پوست خربزه‌ای» بود که «زیر پای» او انداخته شد: «اطرافیان رئیس‌جمهوری می‌دانند مشکلات مملکت مدام افزایش پیدا ‌می‌کند. معمولا هم همه کاسه و کوزه‌ها سر رئیس‌جمهوری می‌شکند. وقتی این همه خراب شود، چه از نگاه مردم و چه از نگاه مسئولان، دیگر کسی او را رهبر نمی‌کند. این به نظر من یک پوست خربزه است که این هم از این‌جا حذف شود و شاید افراد خاصی رهبر شوند در آینده».

به گفته وی، «ما الان خودمان از اسرائیل، از آمریکا، از رژیم پهلوی و هر کجا که بگوییم بدند، خطاکارتریم».

او اظهار داشت: «بلاهایی که سر مردم خودمان می‌آوریم، هیچ کدام از آن‌ها نیاورده‌اند».

خانم هاشمی همچنین گفت: آمار کشته‌های سوریه را در نظر بگیرید که ۵۰۰ هزار نفر است که به هر حال «ما در این قضیه نقش داشتیم»، یا یمن که هفت سال جنگ داخلی بود، که «باز در این قضیه نقش داشتیم و ما مسلمان‌کشی راه انداخته‌ایم».

این نماینده سابق مجلس در ادامه گفته است: اگر کشته‌های فلسطینی به دست اسرائیلی‌ها را حساب کنیم، بعید به نظر می‌رسد به صد هزار یا دویست هزار نفر برسد؛ یعنی «ما بیشتر از اسرائیل مسلمان‌کشی به راه انداخته‌ایم».

ایران همراه با روسیه در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد در برابر مخالفان او انواع پشتیبانی نظامی و مالی را انجام داد، جنگی که بیش از نیم میلیون کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران در جنگ داخلی یمن نیز از حوثی‌های شیعه که بر پایتخت و بخش‌هایی از این کشور تسلط دارند حمایت نظامی می‌کند.

«مخبر مسئول مصادره اموال مردم است»

فائزه هاشمی در ادامه مصاحبه خود با اشاره به تعیین محمد مخبر به‌ عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری ایران گفته است وی که فرماندهی امور اقتصادی به او سپرده شده است، تمام سوابقش در ستاد اجرایی بوده که مسئول مصادره اموال مردم است، یعنی «کسی که به دنبال مصادره اموال مردم است، چگونه می‌تواند خصوصی‌سازی را بفهمد و تقویت کند».

او گفت اگر دولت می‌خواهد موفق شود «باید مخبر را کنترل کند».

به‌گفته خانم هاشمی، «یک جمله‌ای شنیدیم از همین مسئولان که باید سختی را تحمل کرد. بله، ما هم قبول داریم. سختی‌ها را باید تحمل کرد. ولی به شرط این‌که بدانیم قرار است به چی برسیم؟ ‌یعنی قرار است به آزادی برسیم؟ به اقتصاد درست برسیم؟ به عدالت برسیم؟ به توسعه‌یافتگی برسیم؟ به چه برسیم؟»

او با «بی‌عقل» و «طالبانی» خواندن سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی گفت: «اگر مدیریت درست داشتیم، کار به تحریم نمی‌کشید. دشمن ما، خود ماست».

با استفاده از گزارش دیده‌بان ایران و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG