لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۱

فائزه هاشمی: در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رای نمی‌دهم‎


فائزه هاشمی رفسنجانی
فائزه هاشمی رفسنجانی

فائزه هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه ۲۴ فروردین با اشاره به این که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت نخواهد کرد، گفته است، پیشنهاد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران برای معاون اولی او در این انتخابات را نپذیرفته است.

فائزه هاشمی با حضور در «میزگرد انتخاب» در کلاب‌هاوس دیدگاه‌های خود را درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ بیان کرد. برگزار کنندگان این برنامه گفتند که دست‌کم ۱۶ هزار نفر در دو اتاق کلاب هاوس در این گفت‌وگوی شش ساعته حضور داشتند.

خانم هاشمی در بخشی از اظهارات خود با انتقاد از کارنامه حسن روحانی، گفت، حتی در صورتی که برادرم محسن هاشمی رفسنجانی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ باشد که او را قبول دارم، باز هم در این انتخابات شرکت نمی‌کنم و رای نمی‌دهم.

وی اضافه کرده است، عدم حضور من در این انتخابات به دلیل رد صلاحیت‌ کاندیداها توسط شورای نگهبان در انتخابات نیست، چرا که شورای نگهبان صلاحیت‌ نامزدها را رد می‌کند و رد کرده است. اما اعتراضم به اصلاح طلبان است که برای بقا در قدرت شاخصه‌های اصلاح طلبی را رها کرده‌اند.

فائزه هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص تحریم انتخابات پیش از معرفی کاندیداها گفته است، اگر در دو ماه آینده کسی بیاید که بتواند آن شاخصه‌ها را داشته باشد، این شجاعت را دارم ارزیابی‌ام را تغییر دهم.

خانم هاشمی تصریح کرد، مساله شخص نیست. اگر فردی مانند آقای (ابراهیم) رئیسی بیاید و پرونده‌های زندانیان سیاسی رو بررسی و آزادشون کند، چرا که بازداشت آنها خلاف قانون اساسی است. یا با آمریکا مذاکره و مسائل رو حل کنند. بحث من شرایط کشور است، نه آدم‌ها.

وی با این حال تاکید کرد، رای ندادن برای این است که در آینده از رای دادن ابراز ندامت نکنم.

فائزه هاشمی تاکید کرد، من دلیلم برای رای ندادن به بن رسیدن اصلاحات است. رای ندادن یک استراتژی است و یک اقدام فعال است. وقتی رای دادن به نتیجه نمی‌رسد.

یکی از حاضران پرسید آیا بهتر نیست بین گزینه‌های «آزار رسان» مانند مجلس یازدهم و «بی خاصیت» مانند «مجلس دهم و دولت حسن روحانی» به بی خاصیت‌ها رای بدهیم.

خانم هاشمی در پاسخ گفت، رای دادن به بی خاصیت‌ها ، ادامه رای دادن بین بد و بدتر است. البته به نظرم دولت حسن روحانی در برخی از موارد آزار داده است.

او در ادامه اضافه کرد، من اگر عملی ببینم که به معنای رفتن به سمت اصلاحات باشد رای خواهم داد. مثلا آزادی زندانیان. ایجاد رابطه با کشورهایی که بیهوده با آنها قطع ارتباط کردیم.

کارنامه رفسنجانی

فائزه هاشمی در بخش‌هایی از این گفت‌وگو از کارنامه پدرش، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری پیشین جمهوری ایران دفاع کرد.

او در خصوص نقش اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان ترور صادق شرفکندی٬ دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران و سه تن از همراهانش در رستورانی به نام «میکونوس» در برلین در شهریور ۱۳۷۱ گفت، جریان‌هایی در داخل حکومت تلاش کردند تا اقدامات پدرش برای بهبود راوبط با اروپا را با این ترور برهم بزنند. همانطور که این کار را در دولت خاتمی با کشتن افراد انجام دادند.

به دنبال این ترور میکونوس٬‌ دادگاهی در آلمان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری وقت، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت، و علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت را احضار کرد.

فائزه هاشمی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد برخورد با «بدحجابی» گفت که پاسخی ندارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، از چهره‌های اصلی جمهوری اسلامی که نقشی بنیانی در تثبت این نظام در سال‌های نخست پس از انقلاب ۱۳۵۷، دوران جنگ و همچنین انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان رهبر این نظام داشت. اکبر هاشمی رفسنجانی در نوزدهم دی ماه سال ۱۳۹۵ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

وضعیت بهائیان

فائزه هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص حمایت او از بهاییان گفت که حکومت جمهوری اسلامی باعث شد که او در زندان در کنار بهاییان قرار گیرد.

وی با این حال تاکید کرد در دورانی که او زندانی بوده بهاییان بهترین زندانیان برای دوستی بودند.

فائزه هاشمی همچنین با اشاره به این که بهاییان انسان‌های خوبی هستند، گفت این که می‌گویند قبله بهائیان اسرائیل است، تصوری نادرست است، چرا که تبعید بهاء الله به فلسطین و خاک‌سپاری او در آن خطه مربوط به زمانی است که کشوری به نام اسرائیل هنوز تاسیس نشده بود.

پیشنهاد احمدی نژاد

فائزه هاشمی در بخشی اظهارات خود در کلاب هاوس گفت: محمود احمدی نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد. اما من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم.

خانم هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت که پیشتر از سوی محمود احمدی نژاد به او پیشنهاد شده بود که در مناظره‌ای با وی شرکت کند. اما او معتقد است که احمدی نژاد به اصولی پایبند نیست.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران قرار است ۲۸ خرداد امسال همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شود.

از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، و سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز به عنوان دیگر نامزدهای احتمالی یاد می‌شود.

علی مطهری، نماینده سابق مجلس جمهوری اسلامی از دیگر نامزدهای احتمالی این انتخابات محسوب می‌شود.

گروه‌های اصلاح طلب هنوز نامزد یا نامزدهای نهایی خود را معرفی نکرده‌اند، اما این جریان به دلیل حمایت از حسن روحانی در دو انتخابات گذشته به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

نهاد آمریکایی «خانه آزادی» که گزارش‌های سالانه‌ای در خصوص وضعیت آزادی در جهان منتشر می‌کند، در تازه ترین گزارش خود برای سال ۲۰۲۱ نوشته است، به رغم برگزاری انتخابات متعدد در ایران، این انتخابات‌ها «آزاد و عادلانه» نیستند، چرا که نهادهای غیر منتخب مانند شورای نگهبان با رد صلاحیت نامزدها اجازه حضور به نامزدهای متفاوت نمی‌دهد. همچنین اقلیت‌های دینی و زنان اجازه نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.

XS
SM
MD
LG