لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، کشته شد


فهیم دشتی، روزنامه‌نگار و سخنگوی رسمی «جبهه مقاومت ملی» افغانستان
فهیم دشتی، روزنامه‌نگار و سخنگوی رسمی «جبهه مقاومت ملی» افغانستان

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، گزارش‌ها درباره کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی «جبهه مقاومت ملی» افغانستان، در نبرد با طالبان را تایید کرد.

وی شامگاه یکشنبه ۱۴ شهریور ماه در شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار عکسی از آقای دشتی، او را «شهید راه آزادی» نامید و نوشت، فهیم دشتی به هنگام جوانی «در حمله به احمد شاه مسعود چشم‌اش آسيب ديد و در حمله ديگر به پنجشير جان اش را از دست داد».

اشاره او به ترور احمد شاه مسعود، فرمانده شاخص افغانستان، در سال ۲۰۰۱ است که به مرگ او انجامید و طالبان مسئول آن بود. فهیم دشتی اگرچه از آن جمله جان به در برد، اما مجروح شد.

آقای دشتی تنها ساعتی قبل از کشته شدن در یکی از آخرین توئیت‌های خود نوشته بود که جبهه مقاومت ملی «بر اساس اصول دینی و اخلاقی متعهد به حل صلح‌آمیز اختلافات با طالبان» است و اطمینان دارد که در مورد نظام آینده کشور می‌تواند با این گروه و دیگر گروه‌هایی که مردم افغانستان را نمایندگی می‌کنند از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز به تفاهم برسد.

درباره چگونگی کشته شدن او گزارشی رسمی تاکنون منتشر نشده، اما برخی روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که او هنگام مرگ در خط مقدم نبوده، بلکه با یک پهپاد کشته شده است.

فهمیم دشتی، روزنامه‌نگار شناخته‌شده و از مدافعان آزادی بیان در افغانستان بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های افغانستان و شبکه‌های اجتماعی/آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG