لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۳

واکنش وزیر کشور به اعتراضات: فکر می‌کنند با تجمع ۲۰۰ نفر اوضاع به هم می‌ریزد


رحمانی فضلی
رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در واکنش به اعترضات در شهرهای مختلف ایران گفته است، «دشمنان» در صدد ایجاد تنش اجتماعی هستند ولی اوضاع با تجمع ۲۰۰ نفر «به هم» نمی خورد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی این اظهارات را پنج‌شنبه ۱۱ مرداد در جلسه اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان غربی مطرح کرده است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی اظهار داشت: «یکی از سطوح برخورد دشمن با ایران ایجاد تنش‌های اجتماعی است و فکر می‌کنند این موضوع می‌تواند در ایران اثرگذار باشد آنها فکر می‌کنند ۵۰ تا ۲۰۰ نفر در یک جا جمع بشوند اوضاع داخل کشور به هم می‌خورد.»

وی اضافه کرد:«بعد آمدند در کشوری جلسه گذاشتند که بعد از این نظام چه کسی را بیاورند سرکار، در آن جلسه ۹۴ گروه آمدند و جالب آنکه همه خود را به عنوان جایگزین نظام معرفی کردند.»

آقای رحمانی فضلی تصریح کرده است:«اما آنها بدانند از این خبرها نیست این ملت چهل سال مقاومت و ایستادگی نکرد تا چند مزدور و تروریست و خودفروخته برای آنها تصمیم بگیرند.»

اظهارات وزیر کشور ایران از جمله نخستین واکنش‌های رسمی مقامات دولت جمهوری اسلامی به موج تازه تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف است.

دور تازه اعتراض‌های خیابانی در ایران به دنبال سقوط ارزش ریال، وضعیت نابسامان اقتصادی، گرانی و افزایش روزانه قیمت ارزهای خارجی و سکه آغاز شد، اما طی روزهای اخیر شعارهای اصلی معترضان علیه حکومت و روحانیون بوده است.

گزارشها حاکی است که روز جمعه تهران و چند شهر دیگر صحنه تظاهرات اعتراضی بود.

تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که شماری از معترضان در اطراف میدان ولیعصر تهران تجمع کرده و شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «ایرانی داد بزن، حقتو فریاد بزن» سر دادند.

طی سه روز اخیر تظاهرات اعتراضی در تهران، اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد و شمار دیگری از شهرهای ایران برگزار شده است.

«راه‌افتادن در خیابان‌ها عاقلانه نیست»

شماری از امامان جمعه به تظاهرات اعتراضی واکنش نشان داده و از مردم خواستند تا در تظاهرات اعتراضی شرکت نکنند.

یوسف طباطبایی، امام جمعه اصفهان در واکنش به اعتراضات مردم به گرانی گفته است: راه افتادن در خیابان مبنایی ندارد. صدای خود را به چه کسی می خواهند برسانند؟ به مسئولان؟ مسئولان که خود این موضوعات را می دانند.

وی با اشاره به این که ««بدون‌شک این راه‌افتادن در خیابان‌ها عاقلانه نیست»؛اضافه کرده است: « مردم، بچه هایتان را نگذارید در خیابان ها راه بیفتند و اعتراض کنند.»

تجمع‌های اعتراضی در اصفهان از روز سه‌شنبه، ۹ مرداد، در منطقه شاپور جدید آغاز شد و طی روزهای اخیر ادامه داشته است.

هنوز آماری از تعداد بازداشت شدگان اعتراضات اخیر منتشر نشده است.

با این حال خبرگزاری فارس نوشته است: «در حاشیه تجمع صنعتگران منطقه امیرکبیر اصفهان، چند لیدر سازمان‌یافته با مأموریت ایجاد انحراف و تنش در اعتراضات مردمی بازداشت شدند».

این رسانه خبری نزدیک به سپاه پاسداران ایران اضافه کرده است: «بر اساس مستندات موجود، این دستگیرشدگان با لباس‌های برند و مارک‌دار خود کمترین شباهتی به قشر کم‌درآمد و کارگران کارگاه‌های صنعتی نداشته، اما با تلاش زیاد سعی در به‌انحراف‌کشاندن شیوه طرح مطالبات اقتصادی تجمعات داشتند».

در همین زمینه، محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز روز پنجشنبه به خبرگزاری «مهر» گفت: «هیچ تجمعی در شهرهای خراسان رضوی برگزار نشد. ولی چند نفر که مشکوک به تلاش برای انجام اقدامات غیرقانونی در این راستا بودند در مشهد توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد».

با استفاده از گزارش های فارس، ایسنا، مهر و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG