لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

یک نماینده مجلس: فروش نفت ایران ۲۰ برابر کمتر شده است


ایران تا قبل از تحریم‌های یکسال گذشته ایالات متحده، روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت و برای بودجه امسال فروش یک‌ونیم میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است.
ایران تا قبل از تحریم‌های یکسال گذشته ایالات متحده، روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت و برای بودجه امسال فروش یک‌ونیم میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که فروش نفت ایران تا ۲۰ برابر کاهش یافته است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز سه‌شنبه ۱۴ آبان در مصاحبه با سایت‌ «خانه ملت» وابسته به مجلس گفت: «کاهش تا ۲۰ برابری فروش نفت کشور موضوع مهمی است و وزارت خارجه باید برای خروج از این شرایط، راهبردی را طراحی کند».

وی همچنین گفت که گام چهارم ایران به «حدی جدی نیست که خواب زمستانی حاکم بر برجام را برهم زده و شرایط تازه‌ای» را برای جمهوری اسلامی ایجاد کند.

ایران تا قبل از تحریم‌های یکسال گذشته ایالات متحده، روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت و برای بودجه امسال فروش یک‌ونیم میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است.

با این حال به گفته صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود صادرات نفت خام ایران (منهای میعانات گازی) ۶۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

فلاحت‌پیشه میزان صادرات نفت ایران را دقیقا عنوان نکرده، اما با میزان افت «۲۰ برابری» که اشاره کرده، احتمالا صادرات روزانه نفت ایران به ۱۲۵ هزار بشکه رسیده است.

در همین زمینه شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، آمارهایی در اختیار رادیو فردا قرار داده که می‌گوید متوسط صادرات روزانه نفت ایران به تنها مشتری‌اش چین، در ماه سپتامبر، ۱۳۱ هزار بشکه بوده است. این رقم با گزارش گمرکی چین که در سایت رسمی آن منتشر شده، با اختلاف اندکی همخوانی دارد.

ایران مقداری نفت نیز به سوریه ارسال می‌کند.

ایران ماه اوت نیز در کل ۱۶۰ هزار بشکه نفت صادرات داشت. این رقم در ماه ژوئیه ۳۶۵ هزار بشکه بود.

آمریکا اردیبهشت امسال (دوم مه) معافیت‌های خریداران نفتی ایران را متوقف کرد و بنابر گزارش‌ها، تنها چین به صورت محدود از ایران نفت دریافت می‌کند.

کپلر می‌گوید متوسط صادرات روزانه نفت ایران به مقاصد معلوم در ۹ ماهه سال جاری میلادی حدود ۶۶۳ هزار بشکه و به مقاصد نامعلوم حدود ۲۶۵ هزار بشکه بوده است و در کل متوسط بارگیری نفت کشور حدود ۹۲۶ هزار بشکه در روز بوده است.

کپلر می‌گوید میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در ماه سپتامبر بیش از ۱۰۳ میلیون بشکه بوده که تقریبا ۵۰.۵ میلیون بشکه آن روی نفتکش‌ها انبار شده و بقیه در تاسیسات ذخیره‌سازی خشکی (در ایران و چین) نگهداری می‌شود.

هنوز معلوم نیست ایران برای بودجه سال آینده چه برنامه‌ای دارد، اما اظهاراتی ضدونقیض درباره پیش‌بینی درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۹ مطرح شده است.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، هفتم آبان خبر داده بود که دولت حسن روحانی برای نخستین بار لایحه بودجه را برای دو سال تهیه می‌کند و به دلیل تحریم‌ها، در این بودجه از نفت برای هزینه جاری استفاده نخواهد شد.

وی گفت در این بودجه درآمدهای نفتی از بودجه جاری جدا می‌شود و به همین دلیل باید منابع جدیدی به عنوان جایگزین مشخص شود.

با این حال آقای نوبخت اعلام نکرد که دولت به جای درآمد نفت از چه منابعی برای بودجه جاری استفاده خواهد کرد.

در بودجه سال جاری سهم نفت از درآمدهای دولت ۳۴ درصد بود، اما فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران روز ۱۴ آبان گفت که این رقم به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: سعی خواهیم کرد که در بودجه سال بعد نقش نفت «به صورت واقعی کم شده و بودجه واقعی شود».

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که میزان کسری بودجه ایران در سال جاری حدود ۸ درصد از کل اقتصاد کشور باشد که رقمی حدود ۳۶.۵ میلیارد دلار است.

منابع: خانه ملت، کپلر، مهر. رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG