لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

خانواده‌های زندانیان اروپایی در ایران اتحادیه اروپا را به «بی‌توجهی» در قبال نزدیکان خود متهم کردند


نهادهای حقوق بشری و کشورهای غربی، ایران را به گروگان‌گیری شهروندان خارجی برای دریافت امتیازات سیاسی متهم می‌کنند
نهادهای حقوق بشری و کشورهای غربی، ایران را به گروگان‌گیری شهروندان خارجی برای دریافت امتیازات سیاسی متهم می‌کنند

خانواده چهار زندانی اروپایی در ایران با ارسال نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه را به «بی‌توجهی» به گروگانگیری بستگان خود در ایران متهم کردند.

در این نامه که روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه منتشر شد، آمده است: «ما خانواده زندانیان آلمانی، فرانسوی، سوئدی و اتریشی که توسط رژیم ایران به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، از اتحادیه اروپا که این جنایات را نادیده می‌گیرد، خشمگین هستیم».

این خانواده‌ها افزوده‌اند: «همه زندانیان اروپایی در تعجب هستند که آیا اتحادیه اروپا آن‌ها را فراموش کرده است و تا چه زمان باید بار این مصیبت را تحمل کنند».

این نامه توسط خواهر بنجامین بری‌یر شهروند فرانسوی، همسر کامران قادری زندانی دوتابعیتی ایرانی-‌اتریشی، همسر احمدرضا جلالی شهروند دوتابعیتی ایرانی-‌سوئدی و دختر جمشید شارمهد شهروند دوتابعیتی ایرانی-‌آلمانی امضا شده است.

همه این افراد با اتهامات امنیتی بازداشت شده و محکوم به احکام سنگین هستند.

آقای بری‌یر از دو سال پیش، قادری از هفت سال پیش، جلالی که به اعدام محکوم شده از شش سال پیش و شارمهد از دو سال پیش در زندان‌های ایران در حبس هستند.

خانواده‌های این افراد در نامه خود می‌نویسند: «این شهروندان اروپایی تحت شکنجه و محاکمه‌های به شدت ناعادلانه بر اساس اتهامات ساختگی قرار گرفته‌اند و به وکیل یا مراقبت‌های پزشکی مناسب دسترسی نداشته‌اند. همه آن‌ها گروگان یک رژیم دیکتاتوری هستند که حداقل استانداردهای حقوق بشری و حقوقی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند».

ایران به غیر از این افراد، شهروندان دیگری از کشورهای اروپایی و آمریکایی یا دوتابعیتی‌ها را با جرائم امنیتی بازداشت کرده است.

نهادهای حقوق بشری و کشورهای غربی، ایران را به گروگان‌گیری شهروندان خارجی برای دریافت امتیازات سیاسی متهم می‌کنند.

ایران قبلا نیز برخی شهروندان دوتابعیتی یا خارجی را با زندانیان نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در خارج مبادله کرده است.

بر اساس گزارش مرکز حقوق بشر ایران واقع در نیویورک، هم‌اکنون حدود ۲۰ شهروند دو تابعیتی یا اروپایی و آمریکایی در زندان‌های ایران نگهداری می‌شود.

به نظر می‌رسد کاهش امید به رسیدن به توافق هسته‌ای در پی شروط جدید ایران، خانواده زندانیان دوتابعیتی و خارجی را از رسیدن کشورهای غربی به توافق پیرامون آزادی نزدیکان آن‌ها مایوس کرده است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۱۴ شهریور اعلام کرد که با توجه به شروط جدید ایران برای توافق هسته‌ای، کمتر از گذشته نسبت به احیای فوری برجام امیدوار است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG