لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

پاکستان به خانواده «جاسوس بازداشت‌شده هندی» اجازه داد با او ملاقات کنند


خبرنگاران در پاکستان و مشاهده ویدیویی که اعترافات کولبوشان جاداو را نشان می دهد
خبرنگاران در پاکستان و مشاهده ویدیویی که اعترافات کولبوشان جاداو را نشان می دهد

همسر و مادر یک افسر نیروی دریایی هند که با اتهام جاسوسی روبه‌روست و در پاکستان به اعدام محکوم شده، اجازه یافتند با او ملاقات کنند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت به رغم تنش‌ها میان دو کشور هند و پاکستان، اجازه این دیدار داده شده و قرار است این دیدار در اسلام‌آباد انجام شود.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که روز شنبه اسلام‌آباد تصمیم موافقت برای این دیدار را به هند اعلام کرده است. او افزود این دو زن روز دوشنبه به پاکستان می‌روند تا با «کولبوشان جاداو» دیدار کنند.

یک دادگاه نظامی پاکستان، ۲۱ فروردین ماه، این شهروند هندی به‌نام «کولبوشان سودهیر جاداو» را به اتهام «جاسوسی» به مجازات مرگ محکوم کرد.

پاکستان می‌گوید آقای جاداو، را پس از ورود به ایالت بلوچستان از طریق مرز ایران، دستگیر کرده‌است. به گفته اسلام‌آباد، او از سال ۲۰۱۳ در استخدام شاخه تحقیق و تحلیل اطلاعات خارجی هند بوده است. نهادی که ادعا شده از سال ۲۰۰۳ دفتری را در منطقه چابهار راه‌اندازی کرده است.

وزیر خارجه هند ۲۲ فروردین ماه با «محکوم کردن» آنچه محاکمه‌ای «مسخره‌آمیز» توصیف کرده به پارلمان آن کشور گفته هیچ مدرکی علیه جاداو ارائه نشده‌است.

سوشما سواراج، وزیر خارجه هند، هشدار داده است اجرای این حکم می‌تواند «پیامدهایی» در روابط دو کشور داشته باشد.

آقای جاودا قرار است روز دوشنبه به ساختمان وزارت خارجه پاکستان انتقال داده شود تا در آن جا با همسر و مادر خود ملاقات کند.

یک مقام امنیتی پاکستان که نخواسته نامش فاش شود، گفته مادر و همسر آقای جاودا، در حضور سه دیپلمات هندی، این دیدار را انجام می‌دهند. این مقام امنیتی گفت: این دو خانم می‌توانند با جاودا آزادانه سخن بگویند ولی به دلایل امنیتی، یک دیوار حائل میان آن دو خواهد بود.

آقای جاودا و همسرش، از دولت پاکستان خواسته اند فرمان بخشش صادر کند. پاکستان هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده است.

در نامه درخواست آقای جاودا نوشته است: «من شرمسارم و خالصانه در قبال گناهان و کارهای خلافی که کرده‌ام، از ملت و مردم پاکستان درخواست بخشش می‌کنم».

راجنات سینگ، وزیر کشور هند، نیز پیشتر تأکید کرده کولبوشان سودهیر جاداو که برای تجارت در ایران به‌سر می‌برد، یک سال پیش توسط نیروهای پاکستانی «ربوده» و به او نسبت جاسوسی داده شده‌است.

ارتش پاکستان پیش‌تر ویدئویی منتشر کرده بود که جاداو در آن به «سال‌ها اقدام برای ایجاد تنش در پاکستان»، «اعتراف می‌کند».

با استفاده از گزارش‌های آسوشتیدپرس و رویترز؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG