لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

کرونا؛ هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش شمار گرسنگان جهان


یروس کرونا هم اکنون به قاره آفریقا رسیده و به سرعت در حال شیوع است.
یروس کرونا هم اکنون به قاره آفریقا رسیده و به سرعت در حال شیوع است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، نسبت به افزایش شمار گرسنگان جهان در دوران شیوع کرونا هشدار داد.

دومینیک برگن، مدیر بخش حوادث اضطراری و بازسازی فائو، در مصاحبه‌ای که با سایت این نهاد بین‌المللی انجام داده است می‌گوید حتی قبل از شیوع کرونا ۱۱۳ میلیون نفر در جهان با ناامنی شدید دسترسی به مواد غذایی و گرسنگی مفرط مواجه بودند و انتظار می‌رود هم این افراد در دوران شیوع کرونا در معرض خطر بیشتر باشند، و هم شمار گرسنگان افزایش یابد.

او اظهار داشت، بخش اعظم گرسنگان جهان در روستاها زندگی می‌کنند و به شدت وابسته به کشاورزی، ماهی‌گیری، مشاغل فصلی و روستایی هستند و اگر بیمار شوند، یا با محدودیت تردد مواجه شوند، دیگر امکان کار در مزرعه، پرورش حیوانات، ماهی‌گیری یا دسترسی به بازارها برای فروش محصولات خود یا خرید محصولات دیگران را نخواهند داشت.

بر اساس گزارش‌ها، حدود نیمی از مردم جهان در قرنطینه هستند و ده‌ها میلیون شغل تعطیل شده است.

او گفته است در این صورت این افراد زمین‌ها، حیوانات یا لوازم کار خود را برای سیر کردن شکم‌شان خواهند فروخت یا مجبور خواهند بود حیوانات و محصولات کشاورزی خود را بخورند و در هر صورت کار و درآمدشان را از دست خواهند داد.

آقای برگن به موارد مشابه در هنگام شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۴ اشاره کرده که بسیاری از کشاورزان مجبور به دست کشیدن از کار شدند یا در مورد جنگ لیبی، حدود ۴۷ درصد از کشاورزان فعالیت خود را تعطیل کردند.

او می‌گوید تعطیلی کار این افراد باعث کمبود محصولات غذایی و افزایش قیمت آنها خواهد شد و مردم بیشتری به قحطی و گرسنگی دچار می‌شوند.

این مقام فائو همچنین گفته است این موضوع امکان دارد به تنش‌ میان شهروندان و جوامع روستایی بینجامد و خیلی‌ها مجبور شوند محل زندگی خود را ترک کرده و نقل مکان کنند.

آقای برگن به موارد اتیوپی، کنیا و سومالی اشاره کرده که نزدیک به ۱۲ میلیون نفر با خشکسالی شدید و عدم توفیق در برداشت محصول به خاطر هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع خود در اوایل ژانویه مواجه شدند. و همچنین از کشورهای آفریقایی دیگری نام برده که مردم آنها با بحران غذایی مواجه هستند.

در همین حال ویروس کرونا به قاره آفریقا نیز رسیده و به سرعت در حال شیوع است.

برگن گفته است که فائو درخواست ۱۱۰ میلیون دلار کمک‌های جهانی بلاعوض برای جوامع روستایی آسیب‌پذیر کرده است.

همزمان مجمع جهانی اقتصاد هشدار داده که قرنطینه جوامع می‌تواند به بحران غذایی در برخی کشورهای فقیر تبدیل شود. برای نمونه این نهاد بین‌المللی می‌گوید حتی قبل از بحران کرونا، ۸۲۰ میلیون نفر از جمعیت جهان با مشکلات تامین غذا مواجه بودند.

این گزارش می‌گوید دانش‌آموزان حداقل در برخی کشورها دسترسی به غذای مدرسه داشتند، اما برای نمونه با بسته شدن مدارس ۸۵ میلیون دانش‌آموز در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب دیگر به غذایی که در مدارس توزیع می‌شود، دسترسی ندارند.

این گزارش نیز به شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۴ اشاره کرده و می‌گوید تولید محصولات غذایی در این کشورها در آن دوران ۱۲ درصد افت کرده بود.

اخیرا موسسه آکسفام هشدار داد اگر به کشورهای فقیر آسیب‌دیده از کرونا در آفریقا و خاورمیانه کمک نشود، شیوع کرونا حدود نیم میلیارد نفر دیگر را در جهان به زیر خط فقر خواهد برد.

با استفاده از گزارش‌های فائو، مجمع جهانی اقتصاد و رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG