لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

فائو: احتمال افت ۱۶ میلیون تنی تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲


سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می‌گوید برای اولین بار طی چهار سال گذشته انتظار می‌رود تولید جهانی غلات کاهش یابد.

بر اساس این گزارش که در سایت فائو منتشر شده، تولید جهانی غلات در سال جاری احتمالا حدود دو میلیارد و ۷۸۴ میلیون تن باشد که ۱۶ میلیون تن کمتر از پارسال است.

این گزارش می‌گوید بیشترین افت تولید مربوط به ذرت و سپس گندم و برنج خواهد بود. تجارت جهانی غلات نیز با افتی ۲.۶ درصدی به ۴۶۳ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

گزارش فائو به ممنوعیت صادرات گندم توسط هند و تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های غلات جهان اشاره کرده و گفته است در ماه گذشته قیمت غلات در جهان بیش از ۵۶ درصد نسبت به ماه مشابه ۲۰۲۱ افزایش داشت.

قیمت جهانی مواد غذایی نیز رشدی بالای ۵۷ درصدی را تجربه کرده است.

روسیه و اوکراین از بزرگترین تولیدکننده‌های غلات در جهان هستند و روی‌هم رفته یک سوم تجارت جهانی غلات، خصوصا گندم را انجام می‌دهند.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گزارش‌های زیادی از انبار شدن ده‌ها میلیون تن غلات اوکراین در بنادر تجت محاصره و همچنین غارت غلات این کشور توسط نظامیان روسیه منتشر شده است.

در این میان، واردات گندم ایران نیز از لحاظ حجم و ارزش به شدت افزایش یافته است.

گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران نشان می‌دهد واردات گندم کشور از لحاظ وزنی در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال گذشته با ۱۲۰ درصد افزایش، از ۳۴۶ هزار تن به ۷۶۳ هزار تن رسید.

ارزش واردات گندم نیز سه برابر شده و از ۱۰۳ میلیون دلار در فروردین ۱۴۰۰ به ۳۰۶ میلیون دلار در فروردین ۱۴۰۱ رسید.

بدین ترتیب، رشد قیمت گندم وارداتی ایران بسیار بیشتر از رشد قیمت جهانی گندم بوده است.مقامات ایران تاکنون توضیحی درباره چرایی این موضوع نداده‌اند.

پارسال ایران ۱۶.۵ میلیون تن واردات غلات داشت و امسال بنابر پیش‌بینی دولت، این رقم به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

با استفاده از گزارش‌های فائو و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG