لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

کرونا؛ سؤالات متداول و پاسخ‌های آژانس سلامت آمریکا


تصویری از ساختار کووید-۱۹ که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا منتشر شده است
تصویری از ساختار کووید-۱۹ که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا منتشر شده است

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، زیرمجموعه آژانس ملی حفاظت از سلامت ایالات متحده، واقع در آتلانتا، متنی از پرسش‌های متداول درباره شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) و پاسخ متخصصان این نهاد به آنها را منتشر کرده است.

این متن با عنوان «چه چیزی ایجاد خطر می‌کند و چه کسی در معرض خطر است؟» منتشر شده که ترجمه آن در زیر می‌آید:

کووید-۱۹ چگونه پخش می‌شود؟

کروناویروس‌ها از طریق قطرات و ذرات تنفسی از فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. کسی که به‌طور جدی به کووید-۱۹ مبتلاست می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند.

آیا می‌شود که تست کرونای فرد، اول منفی و بار دوم مثبت باشد؟

در مراحل اولیه عفونت، این امکان وجود دارد که ویروس شناسایی نشود. با این حال، اگر فرد علائمی از مریضی دارد اما نتیجه آزمایش کرونای او منفی است معنایش این است که عامل بیماری‌اش به احتمال زیاد ویروس کووید-۱۹ نیست.

آیا کسی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ قرنطینه شده می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند؟

برای کووید-۱۹، دوره قرنطینه، از آخرین تاریخی که شخص در معرض ویروس قرار داشته، ۱۴ روز است، زیرا ۱۴ روز، طولانی‌ترین دوره نهفتگی است که در ویروس‌های هم‌خانواده با کووید -۱۹ دیده شده است.

کسی که قرنطینه کووید-۱۹ او پایان یافته خطری برای شیوع ویروس به دیگران در نظر گرفته نمی‌شود زیرا در دوره نهفتگی مریض نشده است.

آیا زنان باردار زودتر کرونا می‌گیرند؟

در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا زنان باردار زودتر از بقیه به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند یا نه. همچنین نمی‌دانیم که اگر کرونا بگیرند آیا بیماری‌شان جدی‌تر از بقیه است یا نه.

زنان باردار تغییراتی را در بدن خود تجربه می‌کنند که ممکن است خطر برخی از عفونت‌ها را افزایش دهد. در مورد ویروس‌های هم‌خانواده با کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند آنفولانزا، خطر ابتلا به بیماری جدی در زنان بیشتر بوده است.

آیا اگر به تشییع جنازه کسی که از بیماری کرونا درگذشته است بروم خطرناک است؟

به بدن کسی که در اثر کووید-۱۹ درگذشته نباید دست زد.

پس از آماده‌سازی پیکر فرد درگذشته برای مراسم تشییع، احتمال ابتلا به ویروس از طریق نگه داشتن دست متوفی یا بغل کردن پیکر او کم است.

اما چه قبل، چه در حین و چه بعد از آماده‌سازی پیکر برای مراسم، باید از مواردی چون بوسیدن پیکر، شستن جنازه و کفن پوشاندن پرهیز کرد.

اگر غسل میت یا پوشاندن کفن جزو اقدامات مهم مذهبی یا فرهنگی شماست، خانواده‌ها بهتر است با رهبران فرهنگی و مذهبی جامعه خود و مسئولان کفن و دفن در مورد چگونگی کاهش ریسک تا اندازه ممکن مشورت و همکاری کنند.

آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق مواد غذایی، از جمله مواد غذایی منجمد و داخل یخچال پخش شود؟

در حال حاضر هیچ‌گونه شواهدی برای احتمال انتقال کووید-۱۹ از طریق غذا در دست نیست. به‌طور کلی، به دلیل قدرت بقای ضعیف کوروناویروس‌ها بر روی سطوح، احتمالاً ریسک پخش آنها از طریق محصولات غذایی یا بسته‌بندی‌ها بسیار کم است. زیرا این محصولات روزها یا هفته‌ها در دماهای مختلف کم و زیاد و یخچالی حمل شده و در راه بوده‌اند.

آیا بسته‌ها و محصولات وارداتی از خارج خطر کرونایی دارد؟

در حال حاضر هیچ‌گونه شواهدی از انتقال کووید-۱۹ از طریق کالاهای وارداتی در دست نیست.

آیا هوای گرم جلوی شیوع کووید-۱۹ را خواهد گرفت؟

هنوز مشخص نیست که آیا آب‌وهوا و دما در گسترش کووید-۱۹ تأثیر دارد یا خیر. برخی ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر در ماه‌های سرد شایع می‌شوند اما این بدان معنا نیست که مبتلا شدن به این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر غیرممکن است. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا با گرم‌تر شدن هوا، انتشار کووید-۱۹ کاهش می‌یابد یا خیر.

هنوز دانش ما از قابلیت انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های کووید-۱۹ محدود است و تحقیقات برای آگاهی بیشتر در این مورد در حال انجام است.

XS
SM
MD
LG