لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

تأکید شهبانو فرح پهلوی بر لزوم «اتحاد» برای تداوم جنبش «زن، زندگی، آزادی»


شهبانو فرح پهلوی، در پیامی به مناسبت نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات سراسری در ایران، بر لزوم اتحاد برای تداوم جنبش «زن، زندگی، آزادی» تأکید کرد.

ملکه پیشین ایران در این پیام تاکید کرده است: «مهسا (ژینا) امینی، معرف تمام کسانی بود که در۴۴ سال گذشته، قدم به قدم پیش رفتند تا استبداد دینی را عقب برانند و عقب‌ماندگی‌های تاریخی وطن‌شان را جبران کنند و آن را دوباره بسازند. تک‌‌تک نام‌‌های جان ‌باختگان سال و دورانی که گذشت، شناسنامه‌ ایران ماست.»

او در ادامه با خانواده‌های‌ کشته‌شدگان اعتراضات که «این روزها زیر فشار و آزار فزاینده از سوی» حکومت جمهوری اسلامی قرار دارند ابراز همدردی کرده است.

شهبانو فرح پهلوی در ادامه این پیام خود از «نیروهای نظامی وانتظامی میهن‌پرست» خواسته است که به «وظیفه انسانی ومیهنی» خود برای حفظ «جان هم میهنانشان درمقابل سرکوبگران» عمل کنند.

او در پایان تاکید کرده است : «با هم برای زنده نگه داشتن شعله انقلاب «زن، زندگی، آزادی» متحد باشیم.»

آخرین ملکه ایران اسفند ماه سال گذشته نیز در پیامی به مناسبت روز جهانی زن در ستایش از ایستادگی زنان ایرانی گفته بود «زنان سرزمین‌مان، در صف نخست مبارزه برای به دست آوردن آزادی و حقوق از دست رفته خود هستند.»

مهسا (ژینا) امینی، ۲۲ شهریور پارسال در حالی که همراه خانواده خود به تهران سفر کرده بود، توسط نیروهای گشت ارشاد بازداشت و روز ۲۵ همان ماه خبر جان‌باختن او در بیمارستان منتشر شد.

به دنبال خاکسپاری پیکر مهسا امینی در روز ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ که با حضور گسترده مردم در آرامستان آیچی سقز برگزار شد، جرقه اعتراضات سراسری در ایران زده شد که برای ماه‌ها ادامه داشت.

از اعتراضات سراسری سال گذشته به عنوان جسورانه‌ترین چالش علیه حکومت جمهوری اسلامی از زمان آغاز حیات آن در سال ۱۳۵۸ یاد شده است. در جریان این اعتراضات، شعارهای معترضان بر مسئله زنان و علیه رهبر جمهوری اسلامی متمرکز بود.

درحالی که مشکلات اقتصادی دلیل بسیاری از اعتراضات در چند سال اخیر بوده است، اما در اعتراضات سراسری سال گذشته زنان و دختران با حضور در خیابان‌ها نقشی اساسی در این اعتراضات ایفا کردند و «زن، زندگی، آزادی» به یکی از محورترین شعارهای این اعتراضات بدل شد.

ع.م / پ.پ/م.ا.
XS
SM
MD
LG