لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

توضیحات خواهر فرحناز خلیلی، عکاس قربانی تجاوز که خودکشی کرد


فرحناز خلیلی، عکاسی که در پی تجاوز دست به خودکشی زد
فرحناز خلیلی، عکاسی که در پی تجاوز دست به خودکشی زد

خواهر فرحناز خلیلی، عکاس بوشهری که در پی فشار روانی ناشی از تجاوز و «برخورد بد قاضی پرونده»، خودکشی کرده است، در مصاحبه با پایگاه خبری «دیده‌بان ایران» می‌گوید که وقتی فرحناز خلیلی در پی اختلافات مالی، خشونت کلامی و جسمانی و حتی تجاوز شکایت کرده، قاضی به او گفته است: «حتما خودت 'خراب' بودی که به چنین جایی رفتی.»

پسرعموی فرحناز خلیلی، عکاس ۲۵ ساله بوشهری پیشتر اعلام کرده بود که او دو ماه پیش از خودکشی در پی حضور در یک مراسم عروسی به منظور عکاسی، از سوی صاحب باغ مورد تجاوز قرار گرفته بود.

به گفته خواهر خانم خلیلی، خانواده در بیمارستان متوجه آثار کبودی و سوختگی روی بدن او شده‌اند و در بیمارستان برگه‌ای با دست‌خط او دریافت کرده‌اند که در آن نوشته شده بود «من نتوانستم حقم را بگیرم بعد از من تو برو حقم را بگیر».

خواهر خانم خلیلی در مصاحبه تازه خود اتهاماتی را نیز علیه خانواده فرد متجاوز مطرح کرده است. هنوز از واکنش خانواده فرد متجاوز به این اتهامات خبری منتشر نشده اما دادگستری استان بوشهر ادعای خودکشی فرحناز خلیلی به دلیل رفتار قاضی را تکذیب کرده است.

خواهر خانم خلیلی در این مصاحبه هم‌چنین گفته است که خواهرش پس از مصرف قرص با هدف خودکشی به بیمارستان منتقل شده و با وجود اعلام پزشک مبنی بر بهبود وضعیت هوشیاری و ترخیص زودهنگام، لوله اکسیژن از ریه‌ او خارج شده و جان باخته است، در حالی که خانواده انجام این کار از سوی او را غیرممکن می‌دانند.

به گفته خواهر خانم خلیلی او در ماه‌های آخر زندگی دائما مشغول گریه بوده و قرص‌های آرام‌بخش مصرف می‌کرده و دلیل این وضعیت را «استرس کاری» و دلیل شکایت خود را «طلب مالی» عنوان می‌کرده است.

خواهر خانم خلیلی درباره وضعیت فعلی پرونده شکایت خواهرش نیز گفته است که خانواده او از فرد متهم شکایت کرده و با وجود اسنادی از جمله یک صدای ضبط ‌شده، او هم‌چنان آزاد است.

تجاوز از جمله پرونده‌های پیچیده در نظام قضایی ایران است و آمارهای رسمی در این باره منتشر نمی‌شود.

سعید مدنی، جامعه‌شناس، پیشتر گفته بود که ۸۰ درصد موارد تجاوز جنسی در ایران گزارش نمی‌شود و با توجه به «حمایت حداقلی از قربانیان تجاوز در قانون ایران هیچ ارزیابی دقیقی در این باره در کشور وجود ندارد».

به گفته آقای مدنی با توجه به «دشوار و حتی ناممکن بودن اثبات تجاوز بر اساس قوانین جاری» و احتمال «برچسب و انگ خوردن به زنان و سخت شدن بازگشت به زندگی عادی برای آن‌ها» انگیزه گزارش تجاوز در ایران پایین است.

از سوی دیگر مسئولان جمهوری اسلامی در مورد مسئله تجاوز به زنان و دختران و حتی قتل آنها، انگشت اتهام را به سوی قربانیان نشانه می‌روند.

در همین مورد، علیرضا پناهیان، مسئول اتاق فکر و مشاور رئیس نهاد رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها، تیرماه پارسال درباره قتل‌های اخیر زنان و دختران گفت: «این جنایت‌ها محصول بی‌بندوباری در خانواده است و بی‌بندوباری را آن گروهی از سیاسیون در کشور رواج دادند.»

در سال ۹۰ ، پس از آنکه گروهی از مردان به یک باغ شخصی در خمینی‌شهر اصفهان وارد شده و به زنان حاضر در آن باغ، تعرض جنسی کردند، رئیس پلیس آگاهی اصفهان گفته بود زنانی که در این باغ حضور داشتند «از پوشش مناسبی برخوردار نبودند» و موسی سالمی، امام جمعه وقت این شهرستان هم گفته بود: «آنها هم که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند.»

XS
SM
MD
LG