لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

شایان چارانی و امیرمحمد جعفری از متهمان «پروندۀ عجمیان» آزاد شدند

۱۴:۱۳ ۳۰.۵.۱۴۰۲

سخنگوی وزارت خارجه ایران: سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در اعتراض به «اهانت به قرآن» و «عدم اقدام جدی» دولت‌ سوئد در این زمینه، تهران «فعلا سفیر جدید سوئد را» نمی‌پذیرد.

ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در این زمینه اضافه کرد: «قرآن‌سوزی با توسل به شعار آزادی بیان به هیچ وجه قابل توجیه نیست.»

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح شده که کارداران سفارت سوئد و دانمارک به وزارت خارجه ایران احضار شدند.

رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه گزارش دادند که در جریان این احضار، جمهوری اسلامی اعلام کرد «مسئولیت کامل و عواقب جدی اهانت» به قرآن را «متوجه دولت‌های سوئد و دانمارک می‌داند».

این در حالی است که دولت سوئد روز ۱۱ تیر اقدام به سوزاندن قرآن در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم را محکوم کرد و آن را یک عمل «اسلام‌هراسانه» خواند.

اما در بیانیه وزارت امور خارجه سوئد بر «حفاظت از حق آزادی تجمع، بیان و تظاهرات» در قانون اساسی این کشور نیز تاکید شد.

در هفته‌های اخیر، سوزاندن قرآن در سوئد و دانمارک، موجی از اعتراض دولت‌های کشورهای دارای اکثریت مسلمان از جمله ایران را به دنبال داشته است.

پیشتر دو مقام ارشد در سپاه پاسداران و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کردند که حکومت ایران وظیفه خود می‌داند که عاملان سوزاندن قرآن را «در هر جای دنیا که باشند» مجازات کند.

علاوه بر این، روابط تهران و استکهلم به دلیل بازداشت و زندانی شدن حمید نوری، از متهمان پرونده کشتار زندانیان سیاسی ایران، نیز تیره شده است.

۱۳:۴۰ ۳۰.۵.۱۴۰۲

«اختلال شدید در اینترنت» شهرهای سرباز و راسک پس از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی

یک روز پس از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، برخی رسانه‌های حقوق بشری بلوچ از «اختلال شدید در اینترنت» شهرهای سرباز و راسک در سیستان و بلوچستان خبر داده‌اند.

کانال تلگرامی رسانک روز دوشنبه گزارش داد که به دنبال انتشار فراخوان‌های تجمع اعتراضی علیه بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک، اینترنت در شهرستان‌های سرباز و راسک با «اختلال شدید» مواجه و در برخی مناطق «به طور کامل» قطع شد.

این کانال تلگرامی افزود که این فراخوان‌ها از مردم خواسته بود که تجمع‌هایی مقابل فرمانداری‌ها برگزار کنند.

روز یکشنبه، دادگستری سیستان‌وبلوچستان از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک، خبر داد و همزمان منبع خبری «حال‌وش» نوشت که بازداشت آقای نقشبندی «همراه با تحقیر و توهین» صورت گرفت.

مولوی عبدالغفار نقشبندی از روحانیان اهل سنت و منتقد حکومت و پسر مولوی فتحی محمد نقشبندی، اولین روحانی اهل سنتی بود که خبر تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ از سوی فرمانده وقت نیروی انتظامی چابهار را فاش کرد.

او چندی پیش با انتشار ویدئویی از حضور خود در خارج از ایران خبر داد.

این اولین بار نیست که اینترنت در شهرهای استان سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی قطع می‌شود. در ماه‌های اخیر بارها اینترنت زاهدان و دیگر شهرهای این استان به ویژه در روز جمعه و همزمان با سخنرانی‌ها و راهپیمایی‌های نمازجمعه قطع شده است.

۱۳:۲۱ ۳۰.۵.۱۴۰۲

با ادامه حملات پهپادی، اختلال پروازی در فرودگاه‌های مسکو ادامه دارد

فرودگاه‌های مسکو بار دیگر پروازها را پس از ادعای روسیه که پهپادهای اوکراینی را سرنگون کرد، محدود کرد

باوجودی که وزارت دفاع روسیه می‌گوید پهپاد اوکراینی را که بر فراز مسکو دیده شده بود سرنگون کرده است، رادیو اروپای آزاد خبر می‌دهد که پروازها در دو فرودگاه بزرگ مسکو روز دوشنبه سی‌ام مرداد نیز به‌طور موقت به حالت تعلیق درآمد.

رسانه‌های روسی به نقل از دفتر مطبوعاتی فرودگاه دوموددوو مسکو اعلام کردند که پروازهای این فرودگاه روز دوشنبه «به منظور اطمینان از اقدامات ایمنی بیشتر» محدود شده است. پیش از آن خبر رسید که پروازهای فرودگاه ونوکوو مسکو نیز متوقف شده است.

وزارت دفاع گفته است که یک پهپاد اوکراینی را در حدود ۴۰ کیلومتری غرب پایتخت سرنگون کرده که این حادثه دو مجروح داشته و یک پهپاد دیگر را با نیز وسایل الکترونیکی بر فراز مسکو از کار انداخته است.

۱۲:۱۵ ۳۰.۵.۱۴۰۲

ارسال لایحه «حجاب و عفاف» به شورای نگهبان تکذیب شد

روز دوشنبه ۳۰ مرداد، درحالی که حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت که لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» به شورای نگهبان ارسال شده، محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، این سخن او را رد کرد.

محسن پیرهادی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با تکذیب سخنان نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت که «تاکنون کمیسیون حقوقی و قضایی گزارش خود دربارهٔ پیشنهاد مهلت اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب را به صحن علنی نداده است، لذا هنوز مصوبات کمیسیون به شورا ارجاع نشده است چون ارجاع مصوبات دربارهٔ لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان بعد از تصویب مدت اجرای آزمایشی آن در صحن علنی صورت می‌گیرد.»

او افزود که «صحن علنی دربارهٔ محتوای گزارش ورود نخواهد داشت و تنها مهلت اجرای آزمایشی را تعیین می‌کند؛ این روال در مورد لایحه حجاب و عفاف هم مطرح است.»

پیشتر گزارش شده بود که این لایحه حاوی مجازات‌های حبس و جزای مالی بی‌سابقه‌ای برای زنان مخالف حجاب اجباری یا دیگر افراد در ارتباط با حجاب اجباری است.

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس، روز دوشنبه دربارهٔ چگونگی بازداشت افراد بر اساس این لایحه گفت: «به این روش است که افرادی که دست به ولنگاری می‌زنند به آنها از طریق پیامک اخطار داده می‌شود؛ مورد قطعی [بازداشت] برای کسانی است که باندی، گروهی یا به نحو خاصی با نظام اسلامی تقابل می‌کنند.»

هنوز جزئیات دقیق و شفاف این لایحه جنجالی مشخص نیست، اما حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، روز دوشنبه به ایسنا گفت: «انسجام و نوع نگارش در تدوین این لایحه به گونه‌ای است که از زمان لازم‌الاجرا شدن آن جنبه پیشگیرانه دارد یعنی قبل از این‌که این لایحه جمع زیادی را دربر گرفته و با آنها برخورد شود، فرایندها و نوع مجازات‌های دیده شده طوری است که به دلیل ایجاد بازدارندگی، عمده افراد به آن تمکین می‌کنند.»

به نظر می‌رسد که این اظهارات اشاره به جریمه‌های سنگینی دارد که در ارتباط با اعمال حجاب اجباری در این لایحه پیش‌بینی شده است.

لایحهٔ «عفاف و حجاب» که مدتی پس از آغاز اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» تدوین شد، تاکنون جنجال‌های زیادی به راه انداخته‌است.

این لایحه در ابتدا توسط قوه قضائیه در ۹ ماده تهیه شد، اما دولت ابراهیم رئیسی تعداد مواد آن را به ۱۵ رساند و در نهایت، پس از ارائه به مجلس، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شمار مواد لایحه را به ۷۰ ماده افزایش داد.

۱۰:۳۰ ۳۰.۵.۱۴۰۲

«دارایی‌های مسدودشده ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است»

رسانه‌های کره جنوبی روز دوشنبه ۳۰ مرداد گزارش دادند که دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، هفته گذشته برای مبادله و انتقال به ایران به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک ملی سوئیس قصد دارد این دارایی را که مبلغ آن معادل ۶ میلیارد دلار است، از وون کره جنوبی به دلار و سپس به یورو تبدیل کند.

وزارت خارجه آمریکا روز ۱۹ مرداد تأیید کرد که جمهوری اسلامی ایران در برابر آزادی پنج زندانی دوتابعیتی شش میلیارد دلار از پول نفت خود را که از سال‌ها پیش نزد بانک‌های کره جنوبی مسدود شده است، دریافت خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با بیان این‌که آزادی این پنج تن «یک گام مثبت است» و «ما با آن‌ها پس از خروج از زندان گفت‌وگو کردیم» افزود: «ما تنها در ابتدای این روند هستیم و بازگشت آن‌ها به خانه (در آمریکا) هنوز مستلزم کار زیادی است.»

۰۹:۱۲ ۳۰.۵.۱۴۰۲

روزنامه فرهیختگان: زن «آمر به معروف» در نارنجستان شیراز درگیری را آغاز کرد

روزنامه فرهیختگان در شماره روز دوشنبه ۳۰ مرداد خود جزئیات جدیدی درباره درگیری با یک زن «آمر به معروف» در نارنجستان شیراز منتشر کرده که حاکی از آغاز درگیری توسط این زن است.

به دنبال انتشار ویدئویی همراه با صدای «نوحه» توسط کاربران نزدیک به حکومت، مردی که از او به عنوان «ضارب» این زن یاد شده بود، در کمتر از ۲۰ روز به «تبعید، شلاق و جریمه مالی» محکوم شد.

اما روزنامه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از یک «خبرنگار محلی» در شیراز نوشته که بر اساس «فیلم دوربین‌‌های مداربسته»، درگیری را «زن چادری» آغاز می‌کند و بعد از چند بار تذکر، به زن طرف مقابلش که همراه با خانواده‌اش از زاهدان به شیراز رفته بود، «مشت می‌زند.»

بر اساس این گزارش، مردی که ویدئوی درگیری‌اش با این زن چادری «آمر به معروف» منتشر شده است، همسر زنی بوده که به دلیل «حجاب» مورد هجوم تذکردهنده قرار گرفته بود و این مرد «پس از عصبانی شدن» با زن چادری درگیر می‌شود و «فیلم آن منتشر می‌شود.»

فرهیختگان روز دوشنبه به نقل از «یک منبع آگاه در دادگستری استان فارس» نوشته که رسیدگی به این پرونده بر اساس شکایت زن «آمر به معروف» بوده و دادگستری «اگر ادعای دیگری هم وجود داشته باشد» بررسی می‌کند.

روز دهم مرداد و به‌ دنبال انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که درگیری فیزیکی یک مرد با زنی چادری در نارنجستان شیراز را نشان می‌داد، سخنگوی نیروی انتظامی تایید کرد که فرد ضارب از کارکنان این نیرو بوده است.

سعید منتظرالمهدی روز ۲۶ مرداد خبر داد که فرمانده کل نیروی انتظامی دستور داده پرونده این مرد در اختیار بازرسی کل فراجا قرار گیرد و در کمیسیونِ عالی تخلفات بررسی شود.

فرهیختگان به نقل از خبرنگاران شیراز خبر داده که مرد ضارب «تقریبا یک ماهی را برخلاف قانون آزادی با قید وثیقه، در زندان است.»

روز ۱۸ مرداد یک کاربر توئیتر، روایت طرفداران و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی درباره این درگیری را زیر سؤال برد و نوشت که «زن آمر به معروف» پیش از دخالت مرد ضارب، با «فحاشی» و ضربه به «تخت سینه» یک زن بدون حجاب اجباری، تلاش کرده بود که «به‌زور» روسری سر این زن بکند.

روزنامه دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز نگرانی درباره «باب شدن» این رفتارها «به نام امر به معروف» نوشته است: «در حال حاضر مطالبه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شیراز این است که برای جلوگیری از از ضایع شدن حق این خانواده زاهدانی که از قضا میهمان شیرازی‌ها بودند، فیلم‌های دوربین مداربسته مجموعه نارنجستان قوام منتشر شود تا در این بین ابهامات به وجود آمده نیز شفاف شوند.»

۰۵:۵۷ ۳۰.۵.۱۴۰۲

حکم ۵ سال زندان جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، قطعی شد؛ اخراج بازرس کانون صنفی معلمان بوشهر

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از «تا‌ئید حکم ۵ سال زندان جعفر ابراهیمی» بازرس این شورا گزارش داد و آن را محکوم کرد.

جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از حدود شانزده ماه پیش در آستانه «تجمع اعتراضی یکم اردیبهشت ۱۴۰۱ معلمان و فرهنگیان» بازداشت شده و همچنان در اوین زندانی است.

عرفان کرم‌ویسی، وکیل این معلم زندانی، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) درباره آخرین وضعیت پرونده جعفر ابراهیمی نوشت که بنا بر رای صادره از شعبه ٣۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، مجازات اشد بابت اتهام اجتماع و تبانی که ۵ سال حبس بوده، قطعی شده است.

از سویی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تاکید بر قانونی بودن فعالیت‌های کنشگران صنفی، صدور حکم قطعی ۵ سال زندان برای جعفر ابراهیمی را «محکوم» کرد و گفت که «با توجه به شرایط جسمانی آقای ابراهیمی، بر آزادی بی‌قیدوشرط» این معلم زندانی تاکید دارد.

این شورا روز ۲۶ مرداد ماه نیز در بیانیه‌ای خبر داده بود که «جعفر ابراهیمی در زندان اوین «به دلیل مشکلات گوارشی، در اثر عدم‌ رسیدگی پزشکی تخصصی، وضعیت جسمی وخیمی پیدا کرده است» و نیاز فوری به درمان دارد، اما مقام‌های قوه قضاییه از اعزام این معلم زندانی به مرخصی درمانی خودداری کرده‌اند.

بنابر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، اسماعیل عبدی، معلمی که از ۹ سال پیش زندانی شده، نیز با وجود تاکید پزشکان بهداری زندان کچویی مبنی بر ضرورت اعزام به مرخصی درمانی و حتی «تنظیم درخواست از سوی اجرای احکام نیابت کرج»، به دلیل مخالفت دادستان تهران از مرخصی درمانی محروم شده است.

روز یکشنبه همچنین کانون صنفی معلمان استان بوشهر در اطلاعیه‌ای خبر داد که «هیات تخلفات وزارت خانه آموزش و پرورش»، حکم انفصال دائم محمود ملاکی، بازرس کانون صنفی معلمان بوشهر، را تایید کرده است که به معنای اخراج کامل این معلم است.

بنابر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در حال حاضر دست‌کم ۱۸ تن از معلمان فعال در امور صنفی، در استان‌های مختلف از جمله تهران، البرز، گیلان، فارس زندانی هستند و تعداد دیگری از معلمان نیز با احکام زندان مواجه شده‌اند.

۰۳:۵۱ ۳۰.۵.۱۴۰۲

محمد صادقی، بازیگر مخالف حجاب اجباری، با قرار وثیقه آزاد شد

خانه سینما روز یکشنبه خبر داد که محمد صادقی، بازیگر معترض به حجاب اجباری، با قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

این گزارش جزییات بیشتری از چگونگی آزادی آقای صادقی و میران وثیقه او به دست نمی‌دهد.

محمد صادقی روز ۲۴ تیر با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود از حجاب اجباری و سخت‌گیری‌های دوباره در سطح شهرها درباره زنان با پوشش اختیاری انتقاد کرده بود. اما فردای آن روز با یورش ماموران انتظامی به خانه‌اش بازداشت شد.

انتشار تصاویر زنده از بازداشت وی در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

۰۰:۰۱ ۳۰.۵.۱۴۰۲

مژگان ایلانلو، مستندساز ایرانی، بار دیگر بازداشت شد

مژگان ایلانلو، مستندسازی که سال گذشته در جریان اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، بار دیگر بازداشت شده است.

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت که خانم ایلانلو بعدازظهر یکشنبه ۲۹ مرداد به پلیس اطلاعات و امنیت تهران احضار و بعد از چند ساعت به زندان اوین منتقل شده است.

به گفته این منبع، هیچ دلیل اتهامی به این فیلم‌ساز اعلام نشده و هنوز مشخص نیست پلیس امنیت به دستور کدام مرجع قضایی او را بازداشت کرده است.

دی ماه سال گذشته گزارش شد که خانم ایلانلو از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۵ ماه، «اخلال در نظم عمومی» به ۱۵ ماه و بابت «تشویق به اعمال منافی» به ۱۵ ماه زندان محکوم شده است.

۷۴ ضربه شلاق و پرداخت هشت میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت، بخش دیگری از حکم علیه او بود.

این مستندساز با آغاز اعتراض‌های سراسری سال گذشته با انتشار ویدئوهایی از آن حمایت کرده بود و به همین دلیل، نیروهای امنیتی روز ۲۵ مهر با هجوم به آپارتمان او و شکستن دوربین‌ها اقدام به بازداشت خانم ایلانلو کردند.

۲۳:۳۳ ۲۹.۵.۱۴۰۲

تازه‌های ایران و جهان در روز یکشنبه ۲۹ مرداد را اینجا دنبال کنید.

بیشتر

XS
SM
MD
LG