لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

فرهاد میثمی از قوه قضائیه انتقاد و درخواست آمریکا برای آزادی‌ خود را رد کرد


فرهاد میثمی، کنشگر مدنی زندانی، در نامه‌ای از اوین شرحی از روند محاکمه خود در دادگاه انقلاب تهران داده، نهاد قضائی را «بی‌صلاحیت» توصیف کرده و همزمان ضمن انتقاد از دولت آمریکا، درخواست وزارت خارجه آن کشور برای آزادی خود را رد کرده‌است.

عنوان نامه فرهاد میثمی «نوشتاری دوقلو در باره شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و وزارت امور خارجه ترامپ» است.

بخش اول این نامه شرحی از احضاریه‌های فوری به دادگاه، نپذیرفتن وکیل او، و پافشاری او بر موارد قانونی در این مورد است.

او تصویری از جلسه رسیدگی به اتهاماتش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران داده که نشان‌دهنده رویکرد ناشی از پیش‌داوری قاضی‌ -ابولقاسم صلواتی- است و این طور به‌نظر می‌رسد که قاضی پیش از دادگاه، حکم خود را صادر کرده‌است.

برای نمونه در پرسش نخست، قاضی پرسیده «با چه انگیزه‌ای علیه امنیت ملی کشور اجتماع و تبانی کردید؟» و فرهاد میثمی پاسخ داده است «سئوال غلط است! چون از همین بدو امر، این ادعای بی‌پایه را مبنا گرفته که من علیه امنیت کشورم اقدامی کرده‌ام و از انگیزهٔ امر ناموجود می‌پرسد!».

پاسخ این کنگشر مدنی با عصبانیت قاضی و حمله لفظی او به میثمی روبه‌رو شده‌است.

فرهاد میثمی البته خود در بخشی از نامه‌اش می‌گوید «نقض مکرر، مصرانه و سیستماتیک قانون از سوی نهادی قضایی، البته که صلاحیتی برای ماندن نام «دادگاه» بر آن باقی نمی‌گذارد».

با این حال میثمی در بخشی از نامه خود از آن‌چه «اصلاحگری تحول‌خواه» توصیف می‌کند، دفاع کرده و می‌گوید این روند «در نظر و عمل بر آن است که اثر تجمعی کنش‌ها و روشنگری‌های مستمر همراه با ایستادگی در زمان و مکان مناسب، می‌تواند تغییر رفتار را حتی در سخت‌ترین بخش‌های حاکمیتی نیز پدید آورد».

او می‌گوید برای این‌که پیامد این تغییرات پایدار شود، باید بر گستره تلاش‌های مدنی کوچک افزود.

این فعال مدنی در عین حال از آن‌چه «نسخه‌های اجتماعی کن فیکون ساز» توصیف کرده، انتقاد می‌کند و می‌گوید آن‌ها «ناپایدار و هراس‌انگیز» هستند.

از سوی دیگر اما شماری دیگر از مخالفان و کنشگران سیاسی بر این عقیده هستند که حکومت فعلی تحت هیچ شرایطی متحول نخواهد شد و مسیرهای پیموده‌شده نیز راه به جایی نبرده‌اند. آن‌ها می‌گویند تنها با تغییر کلیت این سیستم می‌توان مشکلات موجود را حل کرد.

شماری از هواداران براندازی کلیت جمهوری اسلامی بر این عقیده هستند که «اراده‌ای ملی در میان مردم ایران برای تغییراتی بنیادین» گسترش یافته‌است. آن‌ها می‌گویند ۴۰ سال حاکمیت نظام فعلی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی توانایی حل بحران‌ها و مشکلات پی‌در‌پی چه در سیاست خارجی، چه در مسائل اجتماعی، زیست‌محیطی و نظیر این‌ها را ندارد.

گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی که خواستار براندازی آن هستند در عین حال در موارد مختلف از افرادی که رویکردهای مبتنی بر اصلاح دارند، نیز انتقاد کرده‌اند و می‌گویند این حکومت قابل اصلاح نیست. شماری از آن‌ها اخیرا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا، رژیم سیاسی حاکم بر ایران را «اشغالگر»، «غیرقانونی» و «آپارتاید» توصیف کرده‌اند.

آقای میثمی می‌گوید باید کسانی که در حال حاضر و در جهان واقع «بی‌صلاحیت و یا با صلاحیت» در «مصدر نشسته‌اند» را در قبال هرآنچه انجام می‌دهند مسئولیت‌پذیر کرد؛ و این «به هیچ وجه به معنای پذیرش صلاحیت مراجع مذکور نبوده و نیست».

فرهاد میثمی در بخش دوم این نامه حمایت وزارت خارجه ایالات متحده از خودش را رد کرده‌است.

آقای میثمی می‌نویسد «وزارت امور خارجه [دونالد] ترامپ (رئیس‌جمهوری ایالات متحده) خواستار «آزادی» این مطالعه‌گر/‌کنش‌گر کوچک مدنی شده بود. در عجب شدم که آخر چه نسبتی می توان یافت بین «امور خارجه ترامپ» و «آزادی» و «اینجانب».»

وزارت خارجه آمریکا، ۱۶ آذر بازداشت آقای میثمی را اقدامی «خودسرانه» نامیده بود. این وزارت‌خانه با اشاره شرایط جسمانی و سلامت این کنگشر مدنی «که به سرعت رو به وخامت می‌رود»، خواستار آزادی فوری او شده بود.

وزارت خارجه آمریکا گفته بود همه «مردم ایران سزاوار حکومتی هستند که به حقوق آنان احترام بگذارد، نه حکومتی که آنها را دچار مرگ تدریجی کند».

میثمی در عین حال از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام شدیدا انتقاد کرده و در بخشی از نامه خود می‌گوید خواستار حمایت دولت آمریکا نیست و به جای آن «ترجیح می‌دهم تمام عمر در حبس گروهی از ظالمان هم‌وطن خطاکارم بمانم و زندگی‌ام را صرف تلاش اصلاحگرانه خطاهایشان سازم».

دونالد ترامپ گفته است توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و ایران، مانع فعالیت‌های «مخرب» ایران در منطقه، «حمایت از تروریسم»، آزمایش‌های موشکی و مسائل دیگر نشده‌است و در عین حال پول انجام چنین مواردی را نیز در اختیار تهران می‌گذارد. دولت ترامپ در بهار گذشته از برجام خارج شد. متحدان اروپایی آمریکا از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرده‌اند، اما در عین حال در انتقاد از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه یا فعالیت‌های موشکی با واشینگتن هم‌صدا شده‌اند.

دولت ترامپ خواستار «تغییر رفتار» تهران و بازگشت جمهوری اسلامی پای میز مذاکره بر سر گستره‌ای از مسائل مختلف از جمله برنامه اتمی و اقداماتش در منطقه شده‌است.

فرهاد میثمی روز نهم مرداد بازداشت شد و بر اساس گزارش‌ها از همان زمان در اعتراض به بازداشت و «اتهامات ناعادلانه» در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

اتهامات فرهاد میثمی «تبانی و اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به حجاب» عنوان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG