لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

جایزه بزرگ هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن مشترکاً به اصغر فرهادی و کارگردان فنلاندی اهدا شد


اصغر فرهادی و عوامل فیلم «قهرمان» در جشنواره کن هفتاد و چهارم
اصغر فرهادی و عوامل فیلم «قهرمان» در جشنواره کن هفتاد و چهارم

اصغر فرهادی که با فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته خود در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ حضور داشت، جایزه بزرگ این جشنواره را به‌طور مشترک با یوهو کوآسمانن سازنده «کوپه شماره ۶» از آن خود کرد.

هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شامگاه شنبه ۲۶ تیرماه با اعلام اسامی برندگان نخل طلا توسط هیئت داوران به ریاست اسپایک لی، کارگردان نامدار آمریکایی، به کار خود پایان داد.

در جشنواره امسال کن ۲۴ فیلم از جمله «قهرمان» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان برنده دو جایزه اسکار، در بخش مسابقه حضور داشتند.

اصغر فرهادی در دوره‌های پیشین این جشنواره نیز جوایز معتبری با دو فیلم «گذشته» و «فروشنده» کسب کرده است، از جمله جایزه بهترین بازیگری برای برنیس بژو، بازیگر زن فرانسوی «گذشته» که سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد و همچنین جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر جشنواره سال ۲۰۱۶، برای بازی شهاب حسینی در «فروشنده».

«قهرمان» پارسال در شهر شیراز به تهیه‌کنندگی مشترک اصغر فرهادی و الکساندر ماله‌گی مقابل دوربین رفت و به عنوان محصولی مشترک از کمپانی فرانسوی ممنتو فیلمز و فرهادی پروداکشن در جشنواره کن به نمایش درآمد.

این فیلم روایتگر نقش شبکه‌های اجتماعی، مقبولیت عمومی، عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد، بی‌اعتمادی روزافزون حاکم بر جامعه و شکاف عمیق اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه است.

علاوه‌بر این، جایزه نخل طلا به فیلم «تیتان» ساخته ژولیا دوکورنو، کارگردان زن فرانسوی، اهدا شد. اسپایک لی به اشتباه برنده جایزه نخل طلا را در ابتدای مراسم اعلام کرد.

جایزه هیئت داوری به‌طور مشترک به فیلم «مموریا» اثر آپیچاتپونگ ویراستاکول فیلمساز شناخته‌شده تایلندی و «زانوی احد» به کارگردانی نداو لاپید، فیلمساز اهل اسرائیل، تعلق گرفت.

جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره هفتاد و چهارم به «کال لندری جونز» برای ایفای نقش در «نیترام» رسید. جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره نیز به «رناته راینسوه» برای فیلم «بدترین آدم دنیا» اهدا شد.

لئو کاراکس، فیلمساز فرانسوی، جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «آنت» به خود اختصاص داد. جایزه بهترین فیلمنامه به «ماشین من را بران» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی و جایزه بهترین فیلم کوتاه به «همه کلاغ‌های دنیا» ساخته تانگ یی اهدا شد.

حضور اصغر فرهادی در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. او در مصاحبه‌ای ایران را کشوری خوانده بود که «سرکوبگر» است حق آزادی بیان و اندیشه در آن وجود ندارد. او بعدتر ترجمه گفته‌های خود را نادرست خواند و عنوان کرد که واژه سرکوبگر را به کار نبرده بلکه گفته ایران یک کشور بسته‌ است.

با استفاده از وب‌سایت نشریه ورایتی و توییتر جشنواره فیلم کن/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG