لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

خبرگزاری نزدیک به سپاه اصالت فایل صوتی جلسه محرمانه سرلشکر جعفری را تایید کرد


سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه
سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه

خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است، روز یکشنبه ۲۴ بهمن اصالت فایل صوتی یک جلسه محرمانه سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه، را تایید کرد که رادیو فردا نخستین بار اختصاصی آن را منتشر کرد.

این خبرگزاری در گزارشی گفته که پیگیری‌های آن از «منابع آگاه» اصالت این فایل صوتی را تایید می‌کند و افزوده است: «آن‌طور که از محتوای فایل پخش شده مشخص است، صادق ذوالقدرنیا معاون اقتصادی سپاه در حال ارائه گزارشی از تخلف صورت گرفته در مجموعه‌ای به نام یاس به فرمانده سابق سپاه است».

خبرگزاری فارس اعلام کرده که «بزودی اطلاعات دقیق‌تری از این ماجرا را منتشر می‌کند».

رادیو فردا روز ۲۱ بهمن برای نخستین بار این فایل صوتی ۵۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که بخش اعظم آن به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران اختصاص دارد.

در این فایل صوتی به نقش مستقیم محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران و رئيس فعلی مجلس ایران، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه در این پرونده فساد اشاره شده است.

انتشار این فایل صوتی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و محافل سیاسی داشته است، ولی اصولگرایان درون حکومت جمهوری اسلامی و مقامات قضایی که مسئول رسیدگی به پرونده‌های فساد هستند تاکنون در این زمینه سکوت کرده‌اند.

با این حال برخی از نمایندگان و مشاوران رئیس مجلس که به محمد باقر قالیباف نزدیک هستند، سعی کرده‌اند در اصالت فایل صوتی شک کرده یا از اهمیت آن بکاهند.

در تازه‌ترین اظهار نظر در این زمینه، نماینده بهشهر در مجلس گفته که «هر آدم عاقلی می‌تواند بفهمد که این‌ها دست ساخته و پرداخته کارهای گرافیکی و رسانه‌ای است».

غلامرضا شریعتی به سایت «انتخاب» گفته است: «این فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر شده است، هیچ مفهومی ندارد، یعنی کسی نمی‌تواند صدا را به درستی تشخیص دهد. این نوع کارها را هر فرد دیگری می‌تواند درست و برای تخریب افراد استفاده کند».

پیشتر نیز محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است».

مجتبی توانگر، دیگر نماینده مجلس، نیز گفته که «در ماجرای انتشار این فایل، نام افراد مختلف برده می‌شود که فرافکنی است».

او مدعی شده که تخلفات این افراد «بررسی قضایی» شده و « به همین دلیل حکم تبرئه صادر شده است».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران که مسئول رسیدگی به پرونده هولدینگ یاس وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران بوده است، هیچ گزارشی از روند دادگاه، حکم صادره و سرنوشت متهمان منتشر نکرده است.

بسیاری از کاربران در روزهای اخیر خواستار آن شده‌اند که قوه قضائیه در این زمینه شفاف‌سازی کرده و محتوای پرونده این فساد بزرگ اقتصادی را برای اطلاع عموم منتشر کند.

یکی از بخش‌های مهم فایل صوتی این است که صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی و سازندگی سپاه، به صراحت اعلام می‌کند که محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به شدت از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت بوده و پس از این‌که تیم آبرومند در بنیاد تعاون سپاه «۸ هزار میلیارد تومان» [معادل دو میلیارد دلار به ارزش سال ۹۷] کم می‌آورند، قالیباف از او خواسته است که یک تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی برای رفع و رجوع کردن ماجرا امضا کند.

آقای قالیباف هم‌اکنون رئیس مجلس است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG