لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

مرگ یک شهروند کلیمی ایرانی-آمریکایی در زندان اوین


این شهروند یهودی با شکایت «ستاد اجرایی فرمان امام» در زندان بود
این شهروند یهودی با شکایت «ستاد اجرایی فرمان امام» در زندان بود

فرامرز جاویدزاد، شهروند کلیمی دوتابعیتی در زندان اوین جان باخته و در حالی که برخی منابع دلیل مرگ او را عدم رسیدگی پزشکی در زندان گزارش کرده‌اند، اداره کل زندان‌های استان تهران ضمن تأیید مرگ این زندانی، موضوع «عدم رسیدگی» را تکذیب کرده است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا شامگاه یکشنبه دوم مهرماه نوشت این شهروند ایرانی-آمریکایی از «بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و خونریزی معده رنج می‌بُرد».

بر اساس گزارش این خبرگزاری، «کارشکنی و تعلل مسئولان زندان» برای اعزام آقای جاویدزاد به بیمارستان «علی‌رغم موافقت قاضی پرونده با اعزام آقای جاویدزاد به مراکز درمانی خارج از زندان صورت گرفت».

این شهروند ۶۳ ساله شامگاه جمعه سی‌ویکم شهریورماه دچار خونریزی معده و افت شدید فشار خون شده بود.

اما پس از انتشار این اخبار، اداره کل زندان‌های استان تهران در «جوابیه‌ای» نوشت که عدم ارائه خدمات درمانی در ندامتگاه اوین را تکذیب می‌کند و «نام‌برده طی مدت حضور در زندان به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش ۵ نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است.»

این جوابیه اضافه می‌کند که «زندانی یک نوبت در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته که با اصرار و رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده است.

اداره کل زندان‌های استان تهران در مورد مرگ فرامرز جاویدزاد نیز گفته است که «این زندانی روز اول مهرماه و پس از وخامت حال بلافاصله به بهداری منتقل و عملیات سی‌پی‌آر با حضور پزشک و پرستار و عوامل اورژانس ۱۱۵ انجام شده» اما او جان باخته است.

بنابر گزارش‌ها آقای جاویدزاد به خاطر اتهامات مالی زندانی بود و به همین خاطر در فهرست زندانیان دو تابعیتی آمریکا مورد پیگیری آمریکا نبود.

این شهروند یهودی که سال‌ها ساکن آمریکا بود در اسفند ۱۴۰۰ و در زمان حضور در ایران، با شکایت «ستاد اجرایی فرمان امام» بازداشت و زندانی شد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی درباره جان باختن این زندانی اظهار نظری نکرده‌اند.

این اولین بار نیست که شهروندان ایرانی درپی وضعیت وخیم جسمانی در زندان‌های جمهوری اسلامی جان خود را از دست می‌دهند.

در تازه‌ترین مورد جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که حکم سه بار اعدام او چندی پیش در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنجشنبه نهم شهریور، در زندان نوشهر جان باخت.

بکتاش آبتین، شاعر زندانی،‌ نیز در دی‌ماه ۱۴۰۰ و در دوران همه‌گیری کرونا به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و تعلل مسئولان زندان در اعزام او به مراکز درمانی مناسب، در بیمارستان ساسان تهران درگذشت.

هم‌اکنون نیز منابع حقوق بشری از وخامت حال برخی زندانیان سیاسی چون جعفر ابراهیمی، معلم محبوس در زندان قزلحصار و مطلب احمدیان، زندانی اهل بانه، خبر می‌دهند.

با استفاده از گزارش‌های هرانا و رادیوفردا؛ پ.م/ پ.پ.
XS
SM
MD
LG