لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

فرزانه فصیحی سریع‌ترین زن آسیا شد؛ سرود را نخواند و با پرچم جمهوری اسلامی ندوید


فرزانه فصیحی، دونده و عضو تیم ملی دو و میدانی زنان ایران
فرزانه فصیحی، دونده و عضو تیم ملی دو و میدانی زنان ایران

مدال طلای ماده ۶۰ متر دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا به میزبانی قزاقستان، نصیب فرزانه فصیحی از ایران شد.

این ورزشکار ۳۰ ساله ایرانی در فینال دوی ۶۰ متر با ثبت رکورد ۷.۲۸ ثانیه سریع‌تر از رقبای خود از خط پایان گذشت تا روی سکوی قهرمانی بایستد.

او در برابر رقیب مغلوب اما نامدار قزاقستانی خودش همان حرکت مشهور تعظیم را انجام داد که جاستین گاتلین آمریکایی مقابل یوسین بولت جامائیکایی به نمایش گذاشته بود.

خانم فصیحی در مرحله مقدماتی این مسابقات هم با حدنصاب ۷.۲۳ ثانیه ضمن فروپاشی رکورد ملی که در اختیار خودش بود، به عنوان نفر اول راهی فینال شد.

اولگا سافرونووا دونده سرشناس قزاقستانی با چهار صدم فاصله در جایگاه دوم ایستاد. او در ماده ۲۰۰ متر، مدال طلای بازیهای آسیایی اینچئون را به گردن آویخته است.

والنتین وانسا (اندونزی) در جایگاه سوم ایستاد. در این ماده حمیده اسماعیل‌نژاد، دیگر دونده ایران هفتم شد.

در تاریخ این ماده از رقابت‌های قهرمانی آسیا، نشان طلا همواره در انحصار شرق آسیا و آسیای میانه بود. در یک دوره هم نماینده بحرین اول شد.

روی سکوی قهرمانی بدون پرچم و همراهی با سرود

زمانی‌که نفر دوم این ماده با پرچم قزاقستان دور افتخار می‌زد، فرزانه فصیحی از انجام این کار رایج که توسط برندگان مدال طلا انجام می‌شود، صرف نظر کرد. او سپس رو به دوربین پخش زنده مسابقات فریاد زد: «فقط برای مردم ایران... برای شادی مردم ایران.»

روی سکوی قهرمانی و هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی در شرایطی که نفرات دوم و سوم پرچم کشورشان را بر شانه داشتند، خانم فصیحی بدون پرچم ایستاده بود.

دونده طلایی ایران سرود جمهوری اسلامی را هم نخواند اما از شوق اولین مدال زرین آسیایی خود می‌گریست.

فاطمه محیطی‌زاده، دیگر ورزشکار ایران، در ماده پنجگانه به عنوان هفتم رسید. در دوومیدانی زنان، ریحانه مبینی، دیگر نماینده ایران است که در ماده پرش طول رقابت می‌کند.

تاریخچه افتخارات زنان ایران در دوومیدانی آسیا

فرزانه فصیحی که در المپیک توکیو تنها نماینده دوومیدانی زنان ایران بود، رکوردهای ۶۰ متر داخل سالن، ۱۰۰ متر فضای باز و چهار در ۱۰۰ متر امدادی ایران را در اختیار دارد.

او سال ۲۰۱۸ در همین مسابقات به میزبانی ایران روی سکوی سوم ایستاده بود. خانم فصیحی با هزینه شخصی در باشگاه پارتیزان بلگراد تمرین می‌کند و برای رقابت‌های قهرمانی آسیا هم جدا از تیم ملی، از اردوی ترکیه راهی قزاقستان شد.

خانم فصیحی هنگام زلزله ترکیه در این کشور بود اما در استانبول تمرین می‌کرد و بدون آسیب روانه قزاقستان شد.
او که به «دختر باد» معروف است سال ۲۰۱۶ در قطر و ماده چهار در ۴۰۰ متر امدادی همراه با سپیده توکلی، الناز کمپانی و مریم طوسی روی سکوی دوم ایستاد.

در قزاقستان حمیدرضا کیا، ارشیا مصدقی، مسعود کامران و جلیل ناصری سایر نمایندگان ایران هستند.

سال ۲۰۰۴ در اولین دوره مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا به میزبانی تهران، در ماده چهار در ۴۰۰ متر امدادی و بدون حضور حریفان خارجی، دو تیم از ایران، اول و دوم شدند. زهره فرجام، مینا پورسیفی، حدیث شهرامی و لیلا ابراهیمی نشان طلا را به گردن آویختند.

سال ۲۰۰۹ در ویتنام و بازی‌های آسیایی داخل سالن، لیلا رجبی (پرتاب وزنه) به قهرمانی رسید. او سال بعد در قهرمانی آسیا به میزبانی تهران مجدداٌ قهرمان شد. زهرا نبی‌زاده هم در پنجگانه روی سکوی نخست ایستاد.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ برای دو دوره پیاپی و هر دو بار در چین، مریم طوسی به مدال طلای ۴۰۰ متر رسید.

سال ۲۰۱۸ در تهران سپیده توکلی توانست در پنجگانه تنها طلای زنان ایران را کسب کند. او نشان نقره پرش ارتفاع را هم به دست آورد.

در تهران الناز کمپانی، مهسا میرزاطیبی و مریم نوروزی سه نشان نقره دیگر به دست آوردند. در ماده چهار در ۴۰۰ متر امدادی الهام کاکلی، زهرا مرادی، فائزه نسایی و مریم محبی دوم شدند.

ثنا دادرس، سارا کریمی، نیلوفر فشخورانی، ساراندافی و فرزانه فصیحی هم نشان برنز را به گردن آویختند.

کسب نشان‌های رنگارنگ آسیایی در دوومیدانی زنان به رغم الزام حجاب اجباری، ارزش و اهمیتی مضاعف به این موفقیت‌ها بخشیده است.

با استناد به همین نتایج، رسانه‌های ورزشی بارها از تخصیص بودجه اختصاصی کمیته المپیک و فدراسیون دوومیدانی برای اردوهای برون مرزی احسان حدادی و حسن تفتیان انتقاد کرده‌ و خواهان رفع تبعیض‌ها و حمایت بیشتر از دوندگان، پرتابگران و پرندگان زن ایران شده‌اند.

XS
SM
MD
LG