لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

ادامه مخالفت امامان جمعه با لوایح فتف؛ علم الهدی: رهبری همه کاره ملت است


احمد علم الهدی امام جمعه مشهد (عکس از آرشیو)
احمد علم الهدی امام جمعه مشهد (عکس از آرشیو)

امام جمعه مشهد در مخالفت با لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی و با تاکید بر اینکه دولت و ۲۹۰ نماینده مجلس «همه ملت نیستند»، اعلام کرد که در نظام جمهوری اسلامی «همه کاره رهبری است».

تعدادی از امامان جمعه از جمله امامان جمعه ایلام و کرج در خطبه‌های روز ۱۰ اسفند، بار دیگر با تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کردند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، در واکنش به سخنان حسن روحانی درباره این لوایح گفت: «باید مقداری عقل خود را به کار ببریم. آن‌ها معتقد هستند که در سر مردم مغز نیست که این حرف‌ها را می‌زنند؟ ».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه درباره این لوایح گفته بود: «نمی‌شود کشور را به دست ۱۰-۲۰ نفر داد و هر تصمیمی که گرفتند، بگوییم تابعیم. صاحب این کشور ملت بزرگ است حتما ملت و بانک مرکزی و بانک های ما حرف خواهند زد».

آقای علم الهدی در واکنش به این سخنان گفت: «می‌گویند این ۲۰،۳۰ نفری که در مجمع تشخیص مصلحت هستند، ملت نیستند. بله ۲۰،۳۰ نفر مجمع تشخیص مصلحت ملت نیستند، ۲۰۰ نفر در مجلس ملت نیستند،۲۰،۳۰ نفر در کابینه هم ملت نیستند. ملت کیست؟».

وی اضافه کرد: « معنای ملت مقام رهبری است، رهبری ملت است زیرا ملت در ۲۲ بهمن، این مسئله را نشان دادند».

مقامات جمهوری اسلامی برای نشان دادن مشروعت حکومت معمولا به راهپیمایی‌های دولتی اشاره می‌کنند.

با این حال حکومت در ۴۰ سال گذشته هیچ گاه موضوعات اساسی را به رای مردم نگذاشته و سخن گفتن از موضوع رفراندوم در جمهوری اسلامی معمولا تابو محسوب می‌شود.

از حدود ۳۰ سال پیش و پس از برگزاری رفراندوم بازنگری قانون اساسی، در ایران همه‌پرسی برگزار نشده است.

آقای علم الهدی تاکید کرد: «همه کاره ملت، رهبری است و اعضای مجمع را هم رهبری تعیین کردند و گفتند که این مسائل را بررسی کنند».

کشمکش بین موافقان و مخالفان دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی در ماه‌های اخیر به موضوعی خبرساز در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

با وجود مخالفت قبلی رهبر جمهوری اسلامی در جلسه علنی ۱۵ مهر ماه مجلس نامه‌ای از او قرائت شد که گفته بود «با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم».

در همین حال هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفته بود: «رهبری چندبار به من گفتند من با این لوایح مخالفتی ندارم.»

با این حال غلامعلی حداد عادل، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در اظهاراتی مخالف حسن روحانی، گفت که آیت‌الله خامنه‌ای «حرف‌های موافقان پالرمو را تایید نکردند».

مقامات دولت بارها تاکید کرده‌اند که اگر رابطه ایران با اف‌ای‌تی‌اف، قطع شود، فعالیت بانکی با دنیا دچار مشکل می‌شود.

در همین حال عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی، روز جمعه تاکید کرد که توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی جزو استانداردهای بانکداری بین المللی است.

مقامات دولت همچنین امیدوارند که با تصویب این لوایح و اجرایی شدن ساز و کار مالی اروپا تاثیر تحریم‌های آمریکا کمتر شود.

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه تهران باعث کم‌ارزش شدن پول ملی و ورشکستگی بسیاری از صنایع ایران طی ماه‌های گذشته شده و مردم حتی مدتی با نایاب شدن پوشک بچه روبه‌رو شده بودند.

همچنین همزمان با افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره تشکیل صف‌های طولانی برای خرید گوشت دولتی و همچنین درگیری در برخی از این صف‌ها منتشر شده است.

در همین حال محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، گفت: «اصلاح وضع معیشتی مردم و عزم جهادی مبارزه با گرانی لجام گسیخته سرسام آور یکی از ضروریات امروز ما است. خیال کرده‌اند این انقلاب است که سرنوشت گوشت را چنین کرده است».

در یکسال گذشته اعتراض‌های زیادی در گوشه‌وکنار ایران در واکنش به گرانی کالاهای اساسی صورت گرفت که با برخوردهای پلیسی روبرو شد.

با استفاده از خبرگزاری های ایسنا و ایلنا و رادیو فردا /ا.م / خ
XS
SM
MD
LG